Bekijk foto's
Theater

Le sec et l’humide

Guy Cassiers, Toneelhuis

Jonathan Littell, auteur van De welwillenden, voltooide tijdens het schrijven van deze roman ook een essay, Le sec et l’humide. Hierin toetst Littell de taal en beeldspraak van de Belgische fascist Leon Degrelle aan de theorie over het fascisme van de briljante Duitse socioloog Theweleit.

Guy Cassiers maakte de voorstelling Le sec et l’humide als voorstudie in de aanloop naar De welwillenden. In het Franse IRCAM – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique – dompelde hij zich onder in klankresearch en stemexperimenten. Daarbij ontstonden boeiende transformaties: gaandeweg vervaagt de scheidingslijn tussen de historicus Theweleit en zijn onderwerp. Door subtiele ingrepen op klank en stem doet Cassiers heden en verleden door elkaar lopen en wordt de verteller Degrelle zelf. Een even intrigerende als beangstigende transformatie (met dank aan de diepe stem van Johan Leysen).

Met deze stemmenverwarring komen we dicht bij het uitgangspunt van De welwillenden: dat we in vergelijkbare omstandigheden allemaal dader zouden kunnen worden.

In juli 2015 werd het toonmoment in Parijs zo goed onthaald dat de voorstelling een internationale tournee kreeg in Girona (ES) (Festival Temporada Alta), Parijs (FR) (Centre Pompidou) en Luik (Festival de Liège). In de zomer van 2017 was ze te zien op het Festival van Avignon.

Le sec et l'humide maakt deel uit van The Littell Project, met de steun van het Cultuur Programma van de Europese Unie.

We zien de zaken graag helder: goed en slecht. Maar in de versmelting van stemmen, waar Cassiers aan het eind ook een prachtige versmelting van beeld aan toevoegt, ligt Cassiers en Littells onderliggende boodschap: de fascist zit ook in de onderzoeker, ook in de verteller, ook in ons. Zwart en wit is een illusie, uiteindelijk is alles grijs. Een donkere boodschap, op een zonnige middag in Avignon. Maar een die beklijft.

regie

  • Guy Cassiers

dramaturgie

  • Erwin Jans

tekst

  • Jonathan Littell

spel

  • Filip Jordens

geluidsontwerp

  • Diederik De Cock

stemmen

  • Johan Leysen

regieassistentie

  • Camille De Bonhome

productie

  • Toneelhuis
  • Toneelhuis

coproductie

  • IRCAM - Institut de Recherche et Coordination Acoustique / Musique

met de steun van

  • Cultuur Programma van de Europese Unie

Alle data

Er zijn geen aankomende activiteiten voor dit event.

  1. dinsdag 30 juni 2015 — 104, Paris, Parijs
  2. dinsdag 30 juni 2015 — 104, Paris, Parijs
  3. woensdag 1 juli 2015 — 104, Paris, Parijs
  4. donderdag 2 juli 2015 — 104, Paris, Parijs
  5. zondag 18 oktober 2015 — Temporada Alta, Girona
  6. zaterdag 11 februari 2017 — Festival de Liège, Luik
  7. zondag 12 februari 2017 — Festival de Liège, Luik
  8. woensdag 15 maart 2017 — Centre Pompidou, Parijs
  9. donderdag 16 maart 2017 — Centre Pompidou, Parijs
  10. zondag 9 juli 2017 — Festival van Avignon, Vedène
  11. maandag 10 juli 2017 — Festival van Avignon, Vedène
  12. dinsdag 11 juli 2017 — Festival van Avignon, Vedène
  13. woensdag 12 juli 2017 — Festival van Avignon, Vedène
  14. donderdag 23 november 2017 — Le Parvis, Tarbes
  15. vrijdag 18 januari 2019 — Palais des Beaux Arts, Charleroi
  16. zaterdag 19 januari 2019 — Palais des Beaux Arts, Charleroi

Ook interessante producties

The Littell Project Project 5 januari 2015 t/m 28 februari 2017

The Littell Project

Toneelhuis / Toneelgroep Amsterdam / Romaeuropa Festival / Istanbul Theatre Festival

Honderd Theater 10 oktober 2024 t/m 19 december 2024

Honderd

Toneelhuis / Martha!tentatief / Ruud Gielens & Bart Van Nuffelen