nl fr en

Bosse Provoost

Bosse Provoost (1993) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. In zijn werk gaat hij radicaal voor ‘een theater van de zintuiglijke onderprikkeling’. Hij creëert composities van licht- en sfeerverschuivingen, stiltes en half-menselijk aandoende figuren. Zijn eerste voorstellingen maakte hij met Kobe Chielens, waarin ze samen vaak de fysieke taal van tekenfilmfiguren opzochten. Recenter werk verkent het gebied tussen theater, performance en installatiekunst. Theaterruimtes worden geactiveerd tot ‘omgevingen’ waarin alles wat zich in een zaal bevindt de mogelijkheid in zich draagt om te spreken. Matisklo (2018) is een uitdagende zoektocht naar wat afbeeldbaar en uitspreekbaar is van de aardedonkere gedichten van de joods-Roemeense dichter Paul Celan. In SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, staat de evocatieve werking van licht en duisternis op een toeschouwer centraal. Het is een intieme performance die je zintuigen op scherp zet en speelt op de grens tussen waarneming en verbeelding.

Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. In 2015 maakte hij twee voorstellingen met Kobe Chielens. Herberg, een weids en adembenemend anti-spektakel, speelde bij zonsondergang, onder een snelwegviaduct en op grote afstand van het publiek. In Moore Bacon! werd er met miniem licht in een aardedonkere ruimte een radicaal spel met ‘zintuiglijke onderprikkeling’ gespeeld, waardoor de toeschouwer onmogelijke beelden waarnam. De voorstelling won de Jong Theaterprijs op Theater Aan Zee en Het Debuut op ITs Festival Amsterdam, en tourde in België en Nederland. “Een ongelofelijk sterke voorstelling”, stond in het juryverslag van TAZ.

In 2017 maakt Bosse The Act of Dying met het collectief de polen, waarin drie spelers een geanimeerd spel van sterven en verrijzen spelen. Een bewegend houten raamwerk gaf tegenspel op de tonen van Gorecki’s Derde Symfonie. In Matisklo dat hij maakte met o.m. Ezra Veldhuis, verfijnde Bosse Provoost zijn zoektocht naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare. De voorstelling werd opgebouwd rond de gedichten van Paul Celan, waarin ieder woord als een opgeraapte steen is die uit meerdere richtingen bekeken kan worden. De twee acteurs werden in hun ‘betekenisjacht’ (dixit Celan) met gedichten vergezeld door figuren in enkele radicale, ‘mensomvattende’ kostuums van Max Pairon. Carl De Strycker, hoofdredacteur van Poëziekrant: “Zelden beleefde ik zo’n bevreemdende theateravond, maar ook nooit eerder had ik het gevoel dat poëzie accurater op scène werd gebracht.”

Het recente SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, verkent hoe een 'kosmogonisch moment' kan worden verbeeld, het fragiele moment waarop 'niets' omslaat in 'iets'. Schipperend tussen licht en duisternis, abstractie en figuratie, roept SUN-SET bastaardwerelden op, in een theaterzaal die zelf wel lijkt te leven. “Het briljante van de voorstelling is dat ze vertrekt van oude, bekende beeldformules waarin ‘licht’ voor een theatraal idee van ‘waarheid’ en ‘schepping’ staat om elders uit te komen. Ze laat ons zien dat we die werkelijkheid zelf produceren." Pieter T’Jonck. 

Voor het najaar 2021 staat een nieuwe productie op het programma, Indoor Weather, een locatievoorstelling in het theater. Meestal staat het apparaat van een theaterzaal ten dienste van een regisseur en zijn of haar performers. Een groot deel van wat zich effectief in deze ruimte afspeelt, is onzichtbaar en onhoorbaar. Indoor Weather wil deze verhoudingen bevragen en binnenste buiten keren. De ecologische catastrofe is een uitnodiging om een poëticale omslag te maken in de grote zaal, een ruimte die traditioneel de mens als middelpunt der dingen plaatst. De speakers spreken, de schijnwerpers treden in de spotlight, het wegrennende mannetje op het nooduitgangsbord raakt geen meter vooruit.

Bosse liep inmiddels stage bij Jan Lauwers (Oorlog en Terpentijn), Ivo van Hove (Een klein leven) en Guy Cassiers (Bagaar).

Volg hier de projecten van de vier P.U.L.S.makers, hun werkproces en hun dialoog.

Producties van/met ‘Bosse Provoost’

Nieuws over ‘Bosse Provoost’

Artikel — 29 april 2020

Toneelhuis in tijden van corona

In de Bourla en op reis

In het licht van de nieuwe maatregelen tegen het coronavirus ziet Toneelhuis zich genoodzaakt om alle geplande voorstellingen in de Bourla en op reis tot eind juni af te gelasten. In een theater is het immers onmogelijk de zo belangrijke social distancing te garanderen en de gezondheid van ons publiek staat nu voorop.

Zodra er nieuwe informatie beschikbaar is, vindt u die op onze website en op social media. Alle ticketkopers worden per email of telefonisch geïnformeerd. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kan het even duren voor u een terugbetaling van de tickets ontvangt. Wij hopen op uw begrip.

Artikel — 3 februari 2020

SUN-SET: op de grens tussen theater en beeldende kunst

Eerst was er niets. Tot er plots in de donkere, kolkende massa een scheurtje licht ontstond waaruit langzaam maar zeker de wereld vloeide. Al vroeg weeft de mens verhalen om dat scharnierpunt tussen ‘niets’ en ‘iets’ te kunnen grijpen. Hoewel deze kosmogonieën doorheen de tijden verschillende gedaantes aannemen, sponnen hun bedenkers ze allen omheen een gemeenschappelijke factor: licht. 

Artikel — 24 september 2019

P.U.L.S.week in Parijs!

Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. In 2013 was Toneelhuis er te gast met Orlando, in 2015 met Bezonken rood. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.

Meer nieuws