Mario Barrantes Espinoza (°1991) is een Costa Ricaans-Nicaraguaanse kunstenaar gevestigd in Brussel. Hij studeerde theater en dans aan de Nationale Universiteit van Costa Rica voordat hij naar België verhuisde, waar hij afstudeerde aan de Training Cycle (2016) en de Research Studios (2018) bij P.A.R.T.S. Hij werkte mee aan voorstellingen van François Chaignaud, Théo Mercier, Benjamin Abel Meirhaeghe, Michiel Vandevelde en Eszter Salamon, en was gastartiest bij de bands Peaches en The Subs.
Mario Barrantes Espinoza ontwikkelt momenteel projecten als onafhankelijk kunstenaar. Zijn werk verweeft performance, het (her)schrijven van teksten en het gebruik van stemgeluid, met materiaal afkomstig uit de popcultuur en mainstream media. Zijn twee afstudeerwerken, [A SEQUENCE III] en Drift (I) – de laatste in samenwerking met Thomas Bîrzan – werden geselecteerd door internationale festivals, waaronder het dansplatform Aerowaves (2019), dat het meest veelbelovende nieuwe werk van opkomende danskunstenaars in Europa toont. Zijn debuutwerk, El cantar del playo or… a song is a rose is a thorn (2022), werd in 2020 bekroond met de Roel Verniers-prijs van Het TheaterFestival voor "creatieve ideeën en nieuw podiumtalent". In 2023 cureerde Mario de eerste editie van de Culo shaking night…til tears get dry in Kaaitheater, een hybride evenement geïnspireerd door familiefeesten in Latijns-Amerika, waar het publiek, vergezeld van eten, drinken, kitscherig decor en muziek, artiesten kon ontmoeten wiens werk verhalen rond queerness en Latijns-Amerikaanse thema's activeert.
In het Atelier in Toneelhuis werkt hij aan een nieuwe voorstelling, Flesh can’t can’ t not’t ‘tis flesh h..., die op 27 april 2024 in première gaat in Kaaitheater.