Guernica Guernica lovend onthaald in Duitsland

Guernica Guernica lovend onthaald in Duitsland

FC Bergman in wereldpremière op de Ruhrtriennale

Afgelopen vrijdag ging Guernica Guernica in wereldpremière op de Ruhrtriennale in Duitsland. Een woordeloze multimediale voorstelling met 80 figuranten, een meditatie over de drie posities waar mensen in tijden van oorlog terecht kunnen komen: die van slachtoffer, dader en getuige. Over de onmogelijkheid om oorlog te verbeelden, geïnspireerd door Picasso's schilderij Guernica. Van 4 tot 24 oktober te zien in de Bourla in Antwerpen. 

"Er is niets verkeerds aan om afstand te nemen en na te denken. Je kunt nu eenmaal niet tegelijkertijd nadenken en iemand slaan, zoals wel wordt gezegd." - uit Regarding the Pain of Others, Susan Sontag

De Belgische en internationale pers is bijzonder lovend:

"Met de beeldende voorstelling Guernica Guernica voegen de leden van het Vlaamse collectief FC Bergman opnieuw een indrukwekkend werk toe aan hun oeuvre van megalomaan ingestoken theaterprojecten. (...) Guernica Guernica laat zien dat kunst op een bepaald moment altijd ook gaat over de toeschouwer ervan. Precies daarom kunnen we het ons niet permitteren oorlog in kunst te negeren: het dwingt een zelfonderzoek af dat in de dagelijkse berichtenstroom al te gemakkelijk vermeden wordt."  - Sander Janssens in De Volkskrant , 21 september 2025

"De horror krijgen we voorgeschoteld via hedendaagse beeldtaal: een drone stijgt op boven het tableau vivant en zoomt in op details. Het is hoe oorlog vandaag de huiskamer binnenkomt, live via beeldschermen. Ook als we in een volgende scène het andere kamp te zien krijgen, is dat het geval. (...) Guernica Guernica switcht telkens van perspectief: figuranten zijn achtereenvolgens slachtoffer, dader en toeschouwer. Het is de kern van deze voorstelling: aan welke kant bevinden we ons, waar ligt het kantelpunt?" – Geert Van der Speeten in De Standaard **** , 21 september 2025

"Stef Aerts, Joé Agemans, Thomas Verstraeten en Marie Vinck, de vier protagonisten van het collectief FC Bergman, hebben drie ongelooflijk kunstzinnige scènes gecreëerd die de toeschouwer nu eens in diepe droefheid, dan weer in pure horror en soms in een licht geamuseerde verwondering achterlaten. Tegelijkertijd vermijden ze echter elke vorm van identificatie en overweldiging. Het publiek is zich op elk moment van de voorstelling bewust dat hier beelden worden gemaakt, en beleeft mee hoe ze tot stand komen." – Sascha Westphal in Nachtkritik , 20 september 2025

"Zelden heeft een productie op de Ruhrtriennale zoveel vragen gesteld aan zichzelf en aan de kunst – en aan ons. En zelden werd er zonder een enkel woord zo beklemmend over oorlog verteld."– Lothar Schröder in Rheinische Post , 21 september 2025

"Guernica op de Ruhrtriennale: scènes die je doen huiveren. " – Sven Westernströer in WAZ , 21 september 2025

"In het overweldigende, en toch uiterst subtiele Guernica Guernica slaagt FC Bergman erin theaterbeelden te doen uitgroeien tot aandachtbeelden, beelden die door hun precisie dwingen om na te denken over een beladen onderwerp. (...) Daarover gaat het hier: zien, met aandacht zien en het beeld laten indalen. Als we dat vergeten, staat een volgende wandaad weer voor de deur. (...) Guernica Guernica is werk van een kwaliteit die je maar zelden zal zien. Een grote groep artiesten gaf zijn beste krachten. De vier leden van FC Bergman, uiteraard, maar ook An D’Huys die zich uit de naad werkte om alle kostuums te bedenken, Bart van Merode die de belichting uitwerkte, Maarten van Cauwenberghe die de score schreef, en uiteraard de tachtig figuranten en tientallen podiumhelpers die de beelden letterlijk gestalte geven. Niet te missen." - Pieter T'Jonck in PZAZZ, 22 september 2025

Ook interessante producties: