" Een boek dat je met zijn talloze historische details en pastorale ritme terugvoert naar een periode die lang aan onze gejaagde tijd voorafgaat. (...) Een klein, teder boekje dat, zoals Meuleman zelf zegt, focust op 'de verwikkelingen die in een paar mensenlevens de knopen legden en de bochten bepaalden'. (...) Hier is over nagedacht, merk je, net als over elk woord en iedere zinswending. En toch komt het allemaal heel authentiek en absoluut niet geconstrueerd over. Dat kunnen alleen de allergrootsten."
Marnix Verplancke in Knack Focus ***** , 6 november 2018
"Het was een oude vrouw zoals er waarschijnlijk duizenden zijn, maar in haar kwade blik en aan haar grauwe vel zag ik op slag al het slechte waartoe ze in staat was geweest. Ik zag het des te beter omdat op haar schoot, in een wollen truitje en met witte kousjes en glimmende schoentjes met riempjes, mijn vader zat, met een blik, verschrikt, die mij vreemd was."
Het geheim van zijn afkomst deelt Jos Meuleman alleen met zijn jongste zoon. In dit boek verdiept die zoon zich in het leven van zijn grootmoeder, die kort na de Grote Oorlog als meisje vanuit de Kempen naar Brugge werd gestuurd om er in een gegoede middenstandersfamilie de huishouding te doen. Toen ze er, ongetrouwd, zwanger raakte, werd haar kind haar afgenomen en onder de hoede van een bejaarde engeltjesmaakster gesteld. Een foto van het tweetal trekt zijn aandacht en hij besluit op onderzoek uit te gaan – niet alleen in de archieven, maar ook in zijn verbeelding, om een stem te geven aan wie door de geschiedenis monddood werd gemaakt.
Bart Meuleman (1965) is schrijver, dichter en theatermaker voor onder andere Toneelhuis in Antwerpen. Hij publiceerde de poëziebundels hulp (2004) en omdat ik ziek werd (2008), meerdere kinderboeken over Meneertje Kokhals en een essaybundel over muziek. In 2014 verscheen zijn goed ontvangen roman De jongste zoon.
Over het werk van Bart Meuleman:
‘Meulemans persoonlijke zoektochten leiden niet zelden tot prikkelende inzichten.’ - De Pers
‘Bart Meulemans werk is zo aansprekend omdat hij dicht bij zichzelf blijft.’ - De Groene Amsterdammer
‘Zijn poëzie is groots theater op de vierkante centimeter.’ - Leonard Nolens
‘Bart Meuleman laat het vergankelijke zien.’ - De Morgen
De roman is nu te koop bij Toneelhuis aan €19.