Onderbelichte verhalen uit het verleden gaan in dialoog met verhalen uit het heden via een spel van portretten. Portretten van historische Afrikaanse vrouwen delen de ruimte met rolmodellen voor het heden en de performers uit The Golden Stool, or The Story of Nana Yaa Asantewaa. De tentoonstelling nodigt je uit om stil te staan bij verhalen van vrouwelijke figuren die onderbelicht of zelfs verloren zijn. Wie zijn deze vrouwen, hoe leven hun verhalen door en inspireren ze je vandaag?
In het najaar van 2022 maakte Gorges Ocloo een reis naar Ghana om op zoek te gaan naar de nalatenschap van Nana Yaa Asantewaa en zich te laten inspireren voor zijn voorstelling. Een deel van zijn ervaringen zijn in het stuk verweven en in de tentoonstelling maakt hij van de gelegenheid gebruik om veel ongebruikt materiaal alsnog zichtbaar te maken.
Bekijk en luister deze verhalen in de inkomhal, de Foyer en de rondgangen van de Bourla tussen 27 en 30 april, telkens vanaf 13u. Neem plaats in de rondgang op de tweede verdieping, waar doorlopend twee documentaires te zien zijn.
- Tien invloedrijke Ghanese vrouwen werden in 2020 vereeuwigd in een muurschildering door artieste Josephine Ngminvielu Kuuire. Leer meer over hun inspirerende levens in de documentaire over het creatieproces Dzeŋ Sane: Making of Mural Celebrating Iconic Ghanaian Women, door Kwesi Mbir* (30 min, Engels gesproken en ondertiteld).
- De tweede documentaire Togo: les “Nanettes”, princesses du wax (Frans gesproken - Engels ondertiteld / youtube) geeft een inkijk in het leven van de beroemde zakenvrouwen van Nana Benz, die met de handel in textiel de economie van Togo transformeerden.
*Meer lezen? Kwesi Mbir schreef een artikel over deze ‘Sheroes of the pre and post-independence Ghana’.
Muurschildering
Een van de inspiratiebronnen die regisseur Gorges Ocloo gebruikte voor deze voorstelling is een muurschildering van de Ghanese artieste Josephine Ngminvielu Kuuire, die de tekening maakte in samenwerking met Afuabe. Kuuire realiseerde zich hoe weinig de vrouw aan bod kwam tijdens de vieringen voor de onafhankelijkheid van Ghana en zette die frustratie om in een muurschildering. Het werk bevindt zich op de muren rond het Tetteh Quarshie Knooppunt, wat een belangrijk verkeersknooppunt is gelegen in het noorden van de Ghanese stad Accra. Op de muurschildering staat een tiental vrouwen die elk een cruciale rol hebben gespeeld in de geschiedenis van Ghana. Zo staan onder anderen de eerste vrouwelijke Ghanese dokter, advocaat, rechter en piloot erop afgebeeld, maar eveneens de vrouw die de Ghanese vlag heeft ontworpen. Daarnaast is Gorges’ eigen tante Esther Ocloo terug te vinden op de tekening, alsook Nana Yaa Asantewaa zelf. Niet zomaar een muurschildering dus, maar een eerbetoon aan deze iconische en invloedrijke vrouwen die de geschiedenis van Ghana mee gevormd hebben.