notallwhowanderarelost: the simplicity of wonder

“Met een minimum aan middelen ontketent Verdonck een maximum aan theatergenot. Geen groots, intellectueel genot maar het genot van in alle stilte genieten van de concentratie waarmee een kunstenaar een intiem spel speelt en ons door dat spel zelfs laat meeleven met de meest banale voorwerpen. Empathie voelen voor houten driehoekjes, het kan alleen in het theater. En dat is meteen de kracht van notallwhowanderarelost. In een samenleving waar een gebrek aan empathie lijkt te regeren en er een nog groter gebrek aan rust en verstilling lijkt te zijn, komt Verdonck net met datgene op de proppen waar we zo nood aan hebben. (Plus enkele, wat spectaculairdere circuskunstjes die het uurtje openen en sluiten en als het ware een brug vormen van en naar de echte, op sensatie beluste wereld waarin men vooral zou struikelen over schuifelende driehoekjes.)” – Els Van Steenberghe op Knack.be, 7 mei 2014

Benjamin Verdonck ging vrijdag 2 mei met zijn tafeltoneelvoorstelling in première op het Kunstenfestivaldesarts.

Vanaf 4 juni te zien bij Toneelhuis in de Leopoldstraat 31a in Antwerpen.

“Verdonck bedient dit geometrische ballet zelf met touwtjes, zoals ooit in WEWILLLIVESTORM. Minstens zo ontwapenend als de animatie is de animator zelf. Op de tippen van zijn tenen, een en al stille aanmoediging voor zijn objecten, geeft hij als een danser spanning aan een houten driehoek die ineens ook zelf op zijn top kantelt of een pirouette maakt. (…) Niets in de mouwen, alles in de handen. (…) Als een speelvogel geeft Verdonck vorm aan zijn droom om een tafeltoneel te creëren, knutselen met de elementaire functies van kunst: kleur, klank, ritme, geometrie, perspectief. Een klein beetje tekst is er ook. Als boventiteling komt hij naar beneden rollen? ‘Wahrheit= konkret’, bijvoorbeeld. Het had van deze uiterst precieuze voorstelling de titel kunnen zijn.” Wouter Hillaert in De Standaard ***

“Dit is geen louter spielerei om het publiek te plezieren. Dit is meer dan behagen. Dit is als een werk van Miró, speels en diepzinnig. Dit is een vorm van transcendentie naar een andere beleving, dit is zen, onthechting. ‘Verlangzaam je verlangen’ schrijft Nolens, Benjamin Verdonck zorgt daarvoor op het speelvlak, als meester-poppenspeler trekt hij aan de touwtjes, als een schepper beschikt en wikt hij over de bewegingen der voorwerpen.” – Tuur Devens op Theaterkrant.nl ****

Ook interessante producties: