Van Irakese geesten naar Romeo & Julia

Mokhallad Rasem is theatermaker, regisseur en vaak ook acteur in zijn eigen voorstellingen. Beeldreporter Lynn Van Oijstaeijen volgde hem en zijn collega-acteurs onderweg naar Luik. Op het internationaal gerichte Festival de Liège speelde de (voorlopig) laatste voorstelling van Irakese geesten, de productie uit 2010 waarmee de ploeg zich op de landkaart zette.  Lynn maakte een beeldverslag en sprak met Mokhallad.

“Toen ik nog in Irak woonde, haalde ik mijn inspiratie vooral uit de Westerse toneelliteratuur. Ik ben toen nooit uitgegaan van mijn eigen leefwereld. Nu ik in België woon en werk, is het omgekeerd: hier vertrek ik wel vanuit mijn eigen Iraakse achtergrond, cultuur en sfeer. Ik probeer die twee bewegingen nu samen in mijn werk te articuleren. Ik ben op zoek naar nieuwe codes en signalen, die niet alleen verwijzen naar mijn Iraakse achtergrond, want dan zou het publiek in België afhaken. Ik zoek naar een universele taal. Daarom vertrek ik vanuit het fysieke en het beeldende. Dat is erg leesbaar.”

Naar aanleiding van Irakese geesten zei hij over zijn geliefde werkprocédé het volgende: “Improvisatie is een belangrijk onderdeel van het repetitieproces. Ik zorg voor het concept, het parcours en de sfeer. Ik probeer het spoor voor iedere acteur uit te tekenen, maar ik ben erg geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen van mijn acteurs. Ik geef hen een aantal woorden als vertrekpunt. Mijn eerste vraag aan de acteurs was: wat betekent oorlog voor jou? De twee Iraakse acteurs hadden de oorlog meegemaakt, de actrices niet.  Ook van die spanning heb ik gebruik gemaakt. Voor de Iraakse  acteurs was dat geen moeilijke vraag: alles was er, de emoties, de herinneringen. Ik heb dezelfde vraag aan de actrices gesteld. Ze wilden zich beter informeren, meer lezen. Maar daar gaat het mij niet om. Mij gaat het om het persoonlijke verhaal. Over de achtergronden van een oorlog, kan je van alles vinden op google. Zij die de oorlog niet hebben meegemaakt, kunnen hem misschien wel beter uitbeelden. Zij vertrekken vanuit de fantasie. Het gaat er mij niet om de oorlog letterlijk te tonen. Ik wilde een soort van droom maken.”

Al deze lijnen komen samen in Romeo & Julia, de productie die Mokhallad momenteel voorbereidt. De première is voorzien voor 18 april. Een icoon uit de Westerse toneelliteratuur, dat is het minste wat je kan zeggen van Shakespeare’s Romeo and Juliet. Maar verwacht van Rasem geen rechttoe rechtaan teksttheater. Ook Romeo & Julia vertrekt vanuit  vragen en improvisaties. Vragen over de liefde natuurlijk, that crazy little thing called love… En vanuit improvisaties rondom de liefde door de acteurs en performers: Gilda De Bal, Vic De Wachter, Eleanor Campbell, José Paulo dos Santos en de twee kinderen die meespelen. Dat zijn afwisselend Daan Roofthooft, Mona Staut, Nathan Van den Broeck, Luna Rous, Janten Versteele en Ivana Batchvarov.  Dat levert alvast na de eerste paar repetitieweken zeer mooie en afwisselende scènes op die het publiek telkens op het verkeerde been zetten. Wordt vervolgd.

Ook interessante producties: