Vijf jaar geleden geen theaterervaring en nu op podium in Toneelhuis

Vijf jaar geleden geen theaterervaring en nu op podium in Toneelhuis

Saloua Hassani en Faisal Muhammadu zijn de eerste doorstromers van de nieuwe spelers, een eenjarige vooropleiding met professionele coaches voor jong talent met een diverse etnisch-culturele en/of sociale achtergrond, die bij mede-oprichter Toneelhuis in première gaan. 

In 2018 ging het initiatief van start met 9 deelnemers met de financiële steun van hetpaleis, Arenberg, DE SINGEL, Toneelhuis, Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Sociaal Fonds Podiumkunsten. De 5de editie is volop bezig en ondertussen staan er 14 deelnemers op de teller die zijn doorgestroomd naar een theateropleiding. Morgen, 5 jaar later, staan nieuwe spelers, Saloua Hassani en Faisal Muhammadu, voor het allereerst op podium bij één van die partners: Toneelhuis. 

Saloua, opgegroeid in Kessel-Lo, startte in 2018 als één van de eerste jongeren bij de nieuwe spelers. Zij werd ook als eerste toegelaten tot de theateropleiding in LUCA Drama in Leuven en zit nu in haar master. 'Toen ik met de vooropleiding begon, had ik nog nooit een theatervoorstelling gezien, laat staan een toneelstuk gelezen. Ik wilde me gewoon spelenderwijs ontwikkelen.' 
Begin dit jaar stapte ze recht van de theateropleiding het podium op, verving ze Amara Reta en stond ze samen op de planken met Rashif El Kaoui in de productie 'Een Jihad van Liefde' van Hans Van Cauwenberghe. Het was haar eerste grote opdracht. 

Samen met nieuwe speler Faisal Muhammadu is ze nu te zien in de voorstelling Venus in Libra van theatermaker Jaouad Alloul die op donderdag 15 december in première gaat in Toneelhuis. 

Faisal, geboren in Ghana en nu 7 jaar in België, begon in 2020 bij de nieuwe spelers na een eerste theaterervaring bij KunstZ. 'In het begin was ik enorm verlegen. Na een jaar vooropleiding zag ik een evolutie bij mezelf en was ik comfortabel genoeg om auditie te doen.' 

Jaouad Alloul: 'Als artiest moet je de kans krijgen om op zoek te gaan naar jezelf. Je moet de ruimte krijgen om bestaande onzekerheden en drempels te overwinnen en met je verhaal naar buiten kunnen komen. De nieuwe spelers zetten zich in om iets te veranderen in de wereld om ons heen. Visibiliteit creëren, praten over onderwerpen waar nog veel taboes rond zijn, en vooral jezelf kunnen zijn.' In Venus In Libra wordt ook naar die balans gezocht. 
De voorstelling is een manifest, een dialoog die de nood aan transparantie, verzachting, individuele expressie en collectieve bewustwording toont. 

Toneelhuis zet vanuit een groot engagement hun schouders onder de organisatie, omdat ze geloven dat de nieuwe spelers een hefboom is die vooruitgang boekt om elke maatschappelijk groep op een evenredige manier in de podiumkunstensector aan de slag te krijgen. 'Wij volgen en ondersteunen al jaren het project. De unieke positie die deze organisatie op poten heeft gezet en de werking waar ze met veel passie en professionaliteit dag in dag uit mee bezig zijn, verdient dat ook. Elk jaar weer komen er een paar beloftevolle theatermakers of spelers uit voort. En vandaag staan zij op ons podium.' 

Ook interessante producties: