![Hoe taal samenzijn mogelijk maakt](https://toneelhuis.be/images/news/overview-block/klytaimnestra-4.jpg)
Power up. Over theater en videogames
Do 7 november 2024, 20u, Bourlazolder
De wereld van de videogames is allang geen kinderspel meer. De technische professionalisering gaat hand in hand met het zoeken naar volwassen inhouden. De videogames laten zich daarvoor inspireren door literatuur en theater. Omgekeerd zijn literatuur en theater op hun beurt gefascineerd door de visuele en narratieve mogelijkheden van de videogames.
Transformatie en metamorfose. Over theaterkostuums
Wo 19 februari 2025, 20u, Bourlazolder
Kostuums behoren tot de basisuitrusting van het theater. Theater spelen is zich verkleden. Ook in het eigentijdse theater blijft het kostuum een belangrijk teken met een steeds grotere artistieke autonomie. Transformatie en metamorfose van het lichaam staan centraal. De impact van mode is onmiskenbaar. Maar ook nieuwe vragen duiken op: kan er op een ecologische manier met kostuums omgegaan worden? Kunnen er andere materialen dan de klassieke stoffen gebruikt worden? Waar vindt de kostuumontwerper zijn inspiratie?
Schittering. Over charisma
Do 20 maart 2025, 20u, De Foyer
Politici, zangers, acteurs, predikanten: wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal op een podium staan en ieder op hun manier het publiek proberen te overtuigen, te verleiden, te manipuleren… Hun publiek succes is niet in de laatste plaats te danken aan een kwaliteit die niet makkelijk te definiëren is en nog moeilijker aan te leren en die we ‘charisma’ noemen.
From hero to zero and back. Over de theatertekst
Wo 2 april 2025 20u, De Foyer
Theater is veel meer dan de enscenering van een tekst. Scenografie en beeld, beweging en lichamelijkheid, muziek en geluid zijn inmiddels even belangrijk geworden. Toch blijft tekst cruciaal in veel voorstellingen, al heeft hij de voorbije decennia een grondige transformatie ondergaan. Wat is een theatertekst anno 2024? Heeft hij nog een autonomie of is hij louter benzine voor een voorstelling? Hoe komt hij tot stand? Hoe wordt hij beïnvloed door de theaterpraktijk?