heeft voortgebracht. Het stiekem-autobiografische Brideshead Revisited vertelt het verhaal van Charles Ryder, die als jonge student aan het Oxford van begin 20ste eeuw in de ban raakt van de aristocratische familie Flyte. Een zwoele zomer lang laaft hij zich op het paradijselijke familielandgoed aan hun weelderige leven, waarbij hij verliefd wordt op zowel zoon Sebastian als dochter Julia Flyte.
Maar met het einde van de zomer en de opkomst van het fascisme dient het volwassen leven zich aan. Hoe graag Charles ook zou willen, de vrijheid van die gouden augustusdagen komt niet meer terug. Wat de opmaat leek voor een radicaal eerlijk en vrijzinnig leven, blijkt het begin van een uitzichtloos en cynisch bestaan.
Zelf vastzittend in een bitter wereldbeeld, poogde Evelyn Waugh met het schrijven van deze roman om het geluk uit zijn jonge jaren terug te vinden. Geïnspireerd door dit zelfonderzoek misbruikt De Warme Winkel Brideshead Revisited als vehikel voor een autopsie van de liefde en een ontvouwing van onze (seksuele) identiteit. Met livemuziek gecomponeerd door Rik Elstgeest en de herinneringen en fantasieën van Florian en Abke als kloppend hart, reanimeren ze eindelijk het epische liefdesverhaal waar Waugh zo naar verlangde.
Brideshead Revisited is gemaakt voor (en met) het Holland Festival 2023. Een maand lang speelde de voorstelling in de grote zaal van de Amsterdamse theaterbroedplaats De Sloot. De twintig voorstellingen waren in geen tijd uitverkocht en De Warme Winkel kreeg al snel het verzoek om de voorstelling te hernemen.
Samen met Toneelhuis bouwt De Warme Winkel Brideshead Revisited om van locatievoorstelling naar een rondreizende grotezaalproductie. Het decor wordt aangepast, zodat de voorstelling net zoveel impact heeft als in De Sloot.
Een zinderende tweespraak over liefde.
"Brideshead Revisited ontpopt zich als een genereus en zeer kwetsbaar portret van twee mensen die voortdurend laveren tussen schaamte en hoop."
"While Brideshead Revisited is certainly no Waugh adaptation, Myjer and Haring have taken a literary classic and riffed on it freely, in a warm, vulnerable way. The Holland Festival may have been intended to bring the world to Dutch stages, but it’s good to see some Dutch artists join the party and claim the spotlight, too."
"Op hartverscheurende wijze maakt de theatermaker zo de blijvende, giftige invloed van (geïnternaliseerde) homofobie tastbaar."
"En dan is de voorstelling opeens afgelopen, alsnog met een bijzonder einde, maar zonder inlossing van de verwachtingen die werden opgeroepen. Het verlangen blijft dus, en bij het naar buiten lopen besef je dat dat perfect bij de voorstelling past."
"Geestige en kwetsbare dialogen over sensualiteit en (queer)identiteit."
"Hoe geestig en dynamisch deze voorstelling over (queer)identiteit bij vlagen ook is, er sijpelt een pijn doorheen die je niet onberoerd laat. ‘Brideshead Revisited’ zit adembenemend goed in elkaar. "
"Het is sterk hoe Haring en Myjer na het ongemakkelijke begin hier ineens helemaal openvouwen, zonder iets te hebben geforceerd. Het is statisch theater, een vorm die je ‘literalisme’ zou kunnen noemen: twee acteurs spelen zichzelf en praten met een minimum aan stilering over de persoonlijke thema’s die een brontekst oproept. Juist in die statische opstelling ontstaat ruimte voor het afdalen in afgronden van oude pijn. "
"Dat wordt de belangrijkste handeling van deze voorstelling: twee acteurs die hun vragen en antwoorden aan elkaar voorlezen bij wijze van artistiek onderzoek. Nog los van verdere ‘theatralisering’ peilen Myjer en Haring naar elkaars verleden, verlangens, seksuele identiteit en gender. Met enige aarzeling lezen zij hun intiemste ontboezemingen voor. "
"Ooit mailde ik Florian enkele vragen over zijn opzet, en dat is dan de voorstelling geworden. We stellen elkaar vragen en antwoorden erop. In die zin is het een heel eerlijke en kwetsbare voorstelling. Het is het soort troostrijk theater dat we zelf hadden willen zien als zestienjarige, over mogen zijn wie je bent. Maar dan dertig jaar later, alsnog."
Downloads
concept, tekst, spel
- Florian Myjer & Abke Haring
scenografie
- Scott Robin Jun
geluidsontwerp en compositie
- Rik Elstgeest
harp
- Liesbeth Vreeburg
eindregie
- Ward Weemhoff
eindregie grotezaaladaptatie
- Suze Milius
kostuums
- Daphne De Winkel
productie
- De Warme Winkel
coproductie
- Holland Festival
coproductie grotezaaladaptatie
- Toneelhuis
met de steun van
- Ammodo