Met zijn onvoltooide grote roman De man zonder eigenschappen schreef de Oostenrijkse auteur Robert Musil zoiets als de tiende onafgewerkte symfonie van Gustav Mahler. Musil beschrijft in felle, satirische kleuren de ondergang van een wereld die enige gelijkenis vertoont met de onze.
Wenen 1913. De Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie bestaat nog. De hoogste Weense kringen komen samen om de viering van het zeventigjarige keizerschap van Franz-Jozef in 1918 voor te bereiden. Zij willen een grotere en grootsere viering organiseren dan diegene die de Duitsers voor hùn keizer voorbereiden.
We maken kennis met een kleurrijk palet aan personages: de mooie, dweperige Diotima, de conservatieve graaf Leinsdorf, de naïeve generaal Stumm von Bordwehr, de geslepen Pruisische industrieel von Arnheim, de ongrijpbare Ulrich, … Hun referentie is het verleden. Zij zien de realiteit slechts door de bril van een nostalgische voorbije grootsheid. Dat de straten van hun zo geliefde Wenen omwille van de uitbraak van acute paardendiarree langzaam verdwijnen onder keutels en vlaaien, kan de pret niet drukken. De knallen aan het einde van de voorstelling zijn vuurwerk, maar kunnen evengoed de eerste kanonschoten van de Wereldoorlog zijn.
regie
- Guy Cassiers
tekst
- Robert Musil
bewerking
- Guy Cassiers
- Filip Vanluchene
spel
- Vic De Wachter
- Gilda De Bal
- Liesa Van der Aa
- Dirk Buyse
- Katelijne Damen
- Marc Van Eeghem
- Wim van der Grijn
- Dries Vanhegen
- Tom Dewispelaere
- Johan Van Assche
vormgeving
- Guy Cassiers
- Enrico Bagnoli
lichtontwerp
- Enrico Bagnoli
beeldmontage
- Frederik Jassogne
geluidsontwerp
- Diederik De Cock
kostuumontwerp
- Valentine Kempynck
productie
- Toneelhuis
- Toneelhuis
- Guy Cassiers
coproductie
- De Tijd
- Maison de la Culture d'Amiens
- CDN Orléans
- Centro Dramático Nacional, Ministerio de Cultura
- Holland Festival
met dank aan
- SABAM Belgium 2010
- Norbertijnerabdij Tongerlo
- Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
- James Ensor