GERMAN STAATSTHEATER is een tragikomische voorstelling over de onophoudelijke werkdruk die velen onder ons ervaren, met stress en burn-outs als gevolg.
Het grote traditionele ‘German Staatstheater’ is dé inspiratiebron voor de theatermakers Micha Goldberg & Rosie Sommers (Ne Mosquito Pas). Het Duitse Staatstheater staat voor een theatervorm die zich ontwikkeld heeft onder aanvoering van (vaak mannelijke) regisseurs die maatschappelijk relevante repertoireteksten ensceneren in samenwerking met een aan de theaters vast verbonden spelersensemble.
Goldberg en Sommers stellen zich vragen bij de monumentaliteit en de productielogica achter deze werkwijze en zien het als een absolute tegenpool van hun eigen hedendaagse theaterpraktijk. Ze vragen zich af of dit theater geen blauwdruk is van de dwingende werkomstandigheden in onze door kapitalisme aangestuurde maatschappij als geheel.
De voorstelling reageert met humor op een binnen de theaterwereld herkenbare Duitse traditie, zonder in clichés te vervallen en toevlucht te nemen tot voorspelbare parodieën. Ze probeert in tegendeel juist de ernst, de toewijding en de intensiteit ervan te evenaren. In volle overgave, inclusief zelfrelativering, zetten de makers de vaak overtrokken vorm van klassiek theaterspel in om de absurditeit ervan te vieren.
Dertien spelers creëren collectief een reeks intense, absurdistische scènes, die de uitputting uitvergroten om de overspannenheid van de samenleving zichtbaar te maken. Ze verbeelden de dwingende werkomstandigheden, zoals we die kennen vanop de werkvloer binnen talloze sectoren, tot een onophoudelijke slapstick van mensen onder hoogspanning. De inzet om zich te gedragen zoals ze denken dat ze zich als ‘professionele’ wezens moeten gedragen, wordt uiteindelijk grotesk.
Een krachtige, tegendraadse maar absoluut genereuze voorstelling.
Goldberg en Sommers stellen zich vragen bij de monumentaliteit en de productielogica achter deze werkwijze en zien het als een absolute tegenpool van hun eigen hedendaagse theaterpraktijk. Ze vragen zich af of dit theater geen blauwdruk is van de dwingende werkomstandigheden in onze door kapitalisme aangestuurde maatschappij als geheel.
De voorstelling reageert met humor op een binnen de theaterwereld herkenbare Duitse traditie, zonder in clichés te vervallen en toevlucht te nemen tot voorspelbare parodieën. Ze probeert in tegendeel juist de ernst, de toewijding en de intensiteit ervan te evenaren. In volle overgave, inclusief zelfrelativering, zetten de makers de vaak overtrokken vorm van klassiek theaterspel in om de absurditeit ervan te vieren.
Dertien spelers creëren collectief een reeks intense, absurdistische scènes, die de uitputting uitvergroten om de overspannenheid van de samenleving zichtbaar te maken. Ze verbeelden de dwingende werkomstandigheden, zoals we die kennen vanop de werkvloer binnen talloze sectoren, tot een onophoudelijke slapstick van mensen onder hoogspanning. De inzet om zich te gedragen zoals ze denken dat ze zich als ‘professionele’ wezens moeten gedragen, wordt uiteindelijk grotesk.
Een krachtige, tegendraadse maar absoluut genereuze voorstelling.
artistieke coördinatie
- Rosie Sommers
- Micha Goldberg
performers
- Micha Goldberg
- Rosie Sommers
- Loucka Elie Fiagan
- Simon Baetens
- Giulia Piana
- Lydia McGlinchey
- Milka Mbunga Kongi
- Dahlia Pessemiers-Benamar
- Simon Van Schuylenbergh
- Natacha Nicora
- Ariadna Rubio Lleó
- Anna Franziska Jäger
- Nathan Ooms
dramaturgisch advies
- Elisa Liepsch
dramaturgie
- Nathan Ooms
- Anna Franziska Jäger
licht
- Max Adams
geluid
- Milan van Doren
techniek
- Vic van den Bossche
productie
- Kunstenwerkplaats
coproductie
- Toneelhuis
- Les Halles de Schaerbeek
- VierNulVier
Met de financiële steun van
- de Vlaamse Gemeenschap
- De Vlaamse Gemeenschapscommissie