Een individuele, analoge coronaproof luisterervaring met walkman en bijhorende cassettes. U krijgt 48 uur de tijd en luistert waar en wanneer u wil.
De stem van Sofie Decleir zat nog nooit zo dicht op uw huid!
Midden jaren '80.
Kate vermoedt dat ze de laatste mens op aarde is.
Zeven jaar lang trok ze alleen in achtergebleven voer- en vaartuigen
langs ankerplekken van de Westerse geschiedenis,
langs vergane naties, verlaten steden en hun verbindingswegen,
langs alle grote musea waar ze overwinterde,
op zoek naar anderen.
Panisch op zoek.
Nu, nog eens drie jaar later, doet ze doelloos verslag van haar queeste.
Aan niemand.
Voor niemand.
Van niemand.
Ze doet haar verhaal aan de tapes in een cassetterecorder.
Maar haar geheugen en taal voeden gaandeweg wantrouwen.
Hoe snel verdwijnt beschaving als er maar één perspectief is op de waarheid?
Kates Tapes Away is gebaseerd op Wittgensteins Mistress van David Markson, een mijlpaal uit de 20ste eeuwse Amerikaanse literatuur. Het zogenaamde cultboek kreeg lovende kritieken van zowel literatuurminnaars als filosofen.
Een eindtijdfantasie in prachtig, experimenteel en hypnotiserend proza.
Precies het uitdagend soort werk waar Jorgen Cassier en Koen van Kaam verzot op zijn.
Zij retoucheren de tekst op maat van Sofie Decleir, wiens stem u nog nooit zo dicht op de huid zat.
In de Bourla haalt u een walkman en bijhorende cassettes op, die u meeneemt. Daarbij ontvangt u ook een praktische handleiding en voorstellen voor luisterplekken.
U luistert waar en wanneer u wil. U krijgt zo'n 48 uur de tijd. Daarna brengt u het pakket naar het theater terug.
Wij ontsmetten alles vooraleer we het opnieuw uitlenen.
Volledig virusveilig dus!
Marksons roman wint aan helderheid dankzij Decleirs vertolking. Kortom, het luisterspel is beter dan het boek.
"Ook zonder de live interactie tussen acteurs en toeschouwers een ontstaat een gevoel van theatraliteit. Zo verlegt Zuidpool met een technologisch afgeschreven medium de grenzen van wat theater in een tijdperk van fysieke afstand kan zijn. Een productie waarin eenzaamheid en intimiteit elkaar ontmoeten en versterken."
"De nieuwste Zuidpool-productie zet een merkwaardige stap terug in de tijd. Maar die is toepasselijk, want Kates tapes away grijpt terug naar een eighties-roman, en het lockdowneske verhaal dat makers Jorgen Cassier en Koen van Kaam daaruit plukten, is voer voor zo’n eenzame geluidsdrage."
"Decleir levert een huzarenstuk: fluisterend, vreugdeloos lachend, ratelend, twijfelend springt ze van herinnering naar ingeving naar achteloos feitje op basis van associaties die vaak veel later duidelijk worden, of helemaal niet."
van
- Jorgen Cassier
- Koen Van Kaam
met
- Sofie Decleir
productie
- Zuidpool