"Music is the space between the notes." - Claude Debussy
De bewegingen zijn suggesties, geen expressies, in lijn met Debussy’s zoektocht naar ‘la musique immatérielle’. Eerder dan een onbuigzame realiteit te tonen, laten Gruwez en Chevallier een verbeelding ontstaan achter het gaas van de materie.
Voor het eerst in haar carrière kiest Gruwez voor klassieke muziek. Na haar opleiding klassiek ballet vond ze vrijheid in de hedendaagse dans, met een bewegingstaal die inmiddels een referentie werd. Piano Works Debussy is in dat opzicht een bijzondere dialoog tussen een klassiek en een hedendaags kader, die zo ongeveer Gruwez’ choreografische parcours blootlegt.
Lisbeth Gruwez: "Piano Works Debussy is een aquarel. Denk aan de luchtigheid van kleuren die in elkaar vloeien, even opdrogen, en dan opnieuw bevochtigd worden om nieuwe verbindingen aan te gaan. De muziek van Debussy bevloeit de dans en schudt het materiaal telkens opnieuw dooreen."
_____
Claire Chevallier is een veelgevraagd pianiste voor solorecitals, kamermuziekconcerten en concerten met orkest. Ze is wereldwijd geroemd om haar optredens en opnames.
Voetvolk is het dansgezelschap van danseres-choreografe Lisbeth Gruwez en muzikant-componist Maarten Van Cauwenberghe, die elkaar leerden kennen in het laboratorium van Jan Fabre. Het duo maakte inmiddels tien opmerkelijke voorstellingen, waaronder It’s going to get worse and worse and worse, my friend, AH/HA, We’re pretty fucking far from okay, Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan en het gelauwerde The Sea Within.