"Ich bin ein sterbendes Konversationslexicon, jedes Wordt ein Klumpen Blut."
Met Quartett leverde de Duitse auteur Heiner Müller een meesterwerk af. Hij herknipte de achttiende eeuwse briefroman Les liaisons dangereuses tot een sinister spel, waarin het liefdespaar Valmont en Merteuil met elkaar afrekent in een koortsig ritueel. Ze reënsceneren hun kwetsuren en escapades in rollenspelen, waarin woorden en seks wapens zijn in een oud ‘goed gespeeld’ spel.
Quartett neemt Heiner Müllers tekst als uitgangspunt voor een luisterspel. De klankruimte die zich opent is een duistere, associatieve stroom van tekst en muziek. Een auditief landschap waarin de figuren Valmont en Merteuil opduiken in een eindspel waarin ze hun slachtoffers, Cécile en Madame de Tourvel, meesleuren in een zelfvernietigende draaikolk.
Met muziek van Roy Orbison, Olivier Messiaen, Franz Schubert, Francis Poulenc, Anton Webern, Iggy Pop en elektronische composities van Jo Thielemans sleurt dit luisterspel je mee in een apocalyptische speeltuin vol hunkering en angst.
Ook dit is sensueel muziektheater …, maar dan extra donker, alsof David Lynch in de regisseursstoel zit. Het stuk grijpt terug naar 'Quartett' van Heiner Müller (1980), die zich baseerde op 'Les liaisons dangereuses' (1782) van Choderlos de Laclos, … Les Âmes Perdues vat zijn verhaal met slepende muzikale intermezzi van Francis Poulenc, Olivier Messiaen of Roy Orbison.
tekstbewerking
- Wouter Van Looy
regie
- Wouter Van Looy
zang, spel
- Naomi Beeldens
- Les Âmes Perdues
- Ewout Lehoucq
- Isaak Duerinck
- Katrin Lohmann
montage
- Jo Thielemans
elektronische composities
- Jo Thielemans
productie
- Muziektheater Transparant