Drie buitenlandse premières voor “shooting star” Lisaboa Houbrechts

Drie buitenlandse premières voor “shooting star” Lisaboa Houbrechts

Lisaboa Houbrechts is een van de artistiek leiders van Toneelhuis in Antwerpen. Ze timmert gestaag aan haar internationale carrière en maakte onlangs een bejubelde Medea in de Comédie-Française in Parijs. Afgelopen donderdag kondigde het prestigieuze theater Dramaten in Stockholm zijn voorjaarsprogramma aan tijdens een persconferentie. Lisaboa Houbrechts bewerkt en regisseert er Yerma, Lorca’s tijdloze drama over kinderloosheid en wraak. Première op 1 februari 2024. Aansluitend gaat haar gelauwerde voorstelling Vake Poes op 2 februari 2024 in Duitse première in het Thalia Theater in Hamburg in het kader van het Lessingtage festival, waar ook The Sheep Song van FC Bergman te gast is. En meteen daarna regisseert ze Orfeo ed Euridice van Gluck in de opera van Hannover, première op 22 maart 2024. 

DRAMATEN, Stockholm: YERMA

Lisaboa koos voor het tijdloze drama Yerma omdat het vertelt over iets wat haar dierbaar is. Yerma is twee jaar getrouwd en droomt van kinderen. Ze is geobsedeerd door die gedachte en om haar heen groeien de buiken van andere pasgetrouwde stellen. Ze begint te twijfelen aan de beweegredenen van haar man Juan. Wat wil hij echt? De situatie maakt haar gek, maar zolang hij leeft is er hoop. Juan heeft zijn eigen problemen en zoekt steun bij de schrijver Lorca, die in Lisaboa Houbrechts bewerking op het toneel plaatsneemt. En zo gaat Yerma ook over de moordaanslag op Lorca zelf, die wellicht omgebracht werd vanwege zijn geaardheid.

Dramaten noemt Lisaboa Houbrechts  “een van de meest opwindende namen in het hedendaagse Europese theater, geprezen om haar expressieve producties die zich vrij bewegen tussen theater, opera en beeldende kunst.”  Naar Dramaten brengt ze een internationaal artistiek team bestaande uit de Franse scenografe Clémence Bezat, de Belgisch-Malinese modeontwerper Oumar Dicko en de Belgische componisten Bert & Stijn Cools die muziek maken in samenwerking met de Litouwse zangeres Indrė Jurgelevičiūtė en een koor.

Yerma wordt vertolkt door de Zweedse actrice Nina Zanjani - bekend van onder meer Wallander en Agent Hamilton. Ze is "excited to work with one of Europe’s most interesting directors”. 
Meer info

LESSINGTAGE, Hamburg: Vake Poes & The Sheep Song

In het Lessingtage festival brengt Thalia Theater in Hamburg al vijftien jaar kunstenaars uit heel Europa samen. De komende editie zet in op een nieuwe, jongere generatie die steeds meer haar eigen toekomst vormgeeft en zoekt in een wereld in verandering. Toneelhuis is met maar liefst twee producties te gast op Lessingtage. Lisaboa Houbrechts is er te gast met het gelauwerde Vake Poes. Opgevoerd op festivals over de hele wereld en afgelast op de Lessingtage 2022 vanwege corona, is The Sheep Song van FC Bergman nu eindelijk ook in Duitsland te zien. 

Met Vake Poes verdiept ze zich in het duistere verleden van haar eigen familiegeschiedenis, waaraan het moeilijk ontsnappen is. Lisaboa Houbrechts vervlecht fragmenten van de Johannespassie van Bach met eigen teksten. Ze zoekt een vorm voor het onzegbare; hoe de dood van Jezus zich verbindt met het geheime lijden van hen die getekend zijn door trauma. Voor deze groots opgezette vertelling werkt Lisaboa Houbrechts samen met spelers, zangers en muzikanten van alle leeftijden. Van kinderen over jongvolwassen performers tot enkele gevestigde theatermonumenten.
Op het Lessingtage programma verder ook producties van Luk Perceval en van Mattias Andersson, auteur, regisseur en artistiek leider van het Stockholmse Dramaten.

The Sheep Song, FC Bergman 27 en 28 januari 2024, Thalia Theater, Hamburg
Vake Poes, Lisaboa Houbrechts 2 en 3 februari 2024, Thalia Theater, Hamburg
 

STAATSTHEATER HANNOVER: ORFEO ED EURIDICE

In Hannover regisseert Lisaboa Houbrechts Glucks opera Orfeo ed Euridice. Het is de eerste gezamenlijke productie van het balletgezelschap en het operagezelschap in Hannover en een van de grote klassiekers uit de opera- en balletgeschiedenis. Christoph Willibald Glucks opera veroorzaakte een revolutie in 1762. Hij brak met de rigide vormen van zijn voorgangers en bereikte de hoogste muzikale effecten door concentratie en eenvoud. En legde de focus op het koor en op ballet. 

De nieuwe productie uit Hannover wil de kijk op menselijke rituelen en processies verfijnen, evenals Orfeo's onmogelijke verlangen om zijn geliefde Eurydice te redden uit het dodenrijk. Samen met de Italiaanse choreograaf Diego Tortelli gaat Lisaboa Houbrechts op zoek naar licht in het donker. 

"Christoph Willibald Gluck was een groot vernieuwer: Hij liet de typische uitingen van virtuositeit van zijn tijdgenoten achter zich en schreef Orfeo ed Euridice, een opera die het buitengewone verhaal van deze twee geliefden met een ongekende helderheid en zuiverheid vertelt. Ook de balletmuziek wordt beheerst door verfijnde eenvoud en geïntegreerd in het verhaal volgens de Franse traditie. Het vraagt er bijna om dat het verhaal wordt verteld door de taal van de dans." (Benjamin Bayl, dirigent)
Meer info

Ook interessante producties: