Toneelhuis hangt zijn nieuwe theaterseizoen op aan een bekend citaat uit The Four Quartets (1936-1942), een cyclus van vier gedichten waarin T.S. Eliot mediteert over de tijd. Nu eens behandelt hij de tijd als lineair, dan weer als cyclisch of stilstaand. In onze nieuwe creaties en ateliers van seizoen 2024-2025 zien we de tijd in al zijn gedaantes passeren:
De cyclische tijd van de dagen, de seizoenen en de jaren in Werken en dagen van FC Bergman.
De eindtijd in Mantike Bloom Boom van Benjamin Abel Meirhaeghe.
Het voorspellen van de toekomst in The Truthful van Lieselot Siddiki.
De dood die alles stopt, terwijl de klok ongenadig verder tikt in The Grief of Red Granny van Gorges Ocloo.
De viering van de puberteit in Sietske Van Aerdes A Thousand Girls.
De vergankelijkheid van de jeugd en heimwee naar vervlogen tijden in Brideshead Revisited van De Warme Winkel.
De wrede, vernietigende oorlogstijd, waarin de ene zijn dood de ander zijn brood blijkt te zijn in Moeder Courage van Lisaboa Houbrechts.
Het verlangen naar vernieuwing en verandering in [meeuw] van Olympique Dramatique.
The end is where we start from; dat geldt ook voor het einde van volgend seizoen. We sluiten immers onze geliefde Bourlaschouwburg voor hoognodige restauratie- en renovatiewerken. Maar niet zonder hem eerst nog een keer in de bloemetjes te zetten, samen met u, tijdens het Bye Bye Bourla festival!
We kijken ernaar uit. Iedereen welkom!
Benjamin Abel Meirhaeghe
FC Bergman
Gorges Ocloo
Lisaboa Houbrechts
Olympique Dramatique
en de hele ploeg van Toneelhuis