De meerstemmige vakjury van Het Theaterfestival – met Charlotte De Somviele, Emilie Kabongo, Audrey Leboutte, Lore Missinne, Gable Roelofsen, Filip Tielens, Wouter Hillaert & Wim Van Parijs – stelde de juryselectie samen na een jaar lang intensief prospecteren. Ze kozen ook voor Vake Poes; of hoe God verdween van Lisaboa Houbrechts, een productie van laGeste, in coproductie met Toneelhuis.
Wij zijn hier bijzonder trots op!
Uit het Juryrapport:
"Een familie-epos dat drie generaties overspant, van de Tweede Wereldoorlog tot vandaag: Lisaboa Houbrechts toont zich in haar meest grootschalige voorstelling tot nog toe bijzonder ambitieus. Vake Poes draait om de verborgen trauma’s van een familie én een hele natie, en hoe die doorwerken op de volgende generaties. Met tekst, beeld en muziek als evenwaardige vertelstrategieën wordt dat alles voelbaar gemaakt door de ogen van een kind. Houbrechts schuwt daarbij het grote gebaar niet, getuige de indrukwekkende scenografie van Filip Peeters en een muzikale score die de Johannespassie van Bach combineert met hedendaagse elektronische muziek en accordeon van Philippe Thuriot.
Vake Poes dwong bij de jury respect af. Het gebeurt nog maar zelden dat je op toneel een vertelling ziet die zo omvattend durft te zijn in zowel de tijdsboog als de (duistere) thema’s die ze bestrijkt, gaande van pedofilie tot collaboratie. Clausiaans doet deze productie aan, maar wel met een spiritualiteit en een zorgzame kijk die net heel eigen(tijds) overkomt. Met rake tableaux vivants bewijst Houbrechts dat ze een sterke beeldenmaker is, onder meer via het fascinerende en ongrijpbare personage van danser Boule Mpanya. Enkele sterke individuele acteerprestaties vloeien naadloos over in de werveling van het collectief op scène, niet in het minst door een heel volwassen omgang met de kinderen in de cast.
Experimenteerde eerder werk van Houbrechts binnen Kuiperskaai en het P.U.L.S-traject van Toneelhuis nog graag met het juiste evenwicht in stilistiek en verhaaldramaturgie, dan toont Vake Poes nu de maturiteit van een auteur-regisseur die de grote zaal begrijpt als een verbindende publieke plek voor vele theatrale tekens en disciplines, en voor het intieme en het politieke. Voortdurend doet deze creatie voelen dat geen leven losstaat van de context en de grote golven van de tijd."
Te zien op Het Theaterfestival
9 & 10 september om 20u30
CC De Factorij, Zaventem
Tickets & info