Maar waar gaan we naartoe en
waar komen we vandaan? We zijn de bewoners van deze lange weg naar een doel dat maar één naam heeft: Waar?
(Mahmoud Darwish)
Is Palestina een land dat binnenkort enkel nog maar in de verbeelding bestaat? Zal het land - de staat van de Palestijnen - alleen nog overleven in de literatuur, de muziek, de schilderkunst, de film, etc.? Een gesprek over de rol van de artistieke expressie in die verbeelding.
In deze Aan Tafel worden fragmenten uit theaterteksten van deze drie auteurs in het Arabisch en het Nederlands voorgelezen. Daarna volgt een gesprek over de ontwikkeling van het Palestijnse theater met de auteurs en experten: Rimah Jabr, auteur (online) - Bashar Murkus, auteur (online) - Brigitte Herremans, Midden-Oosten experte UGent - Helge Daniels, Docent Arabistiek KULeuven - Lore Baeten, Arabic Studies Antwerp Campuses.
This is NOT what I want to tell you - Rimah Jabr
In dit theaterstuk volgen we een 15-jarig meisje dat slaapwandelt en op een ochtend nietsvermoedend wakker wordt naast het hek van een nederzetting. Haar arm bloedt, naast haar ligt een mes op de grond. De politie beschuldigt haar van een aanslag. Maar heeft ze die wel gepleegd?
Fireworks - Dalia Taha
De theatertekst van Dalia Taha voert ons mee naar een leven onder bezetting. Het stuk speelt zich af in een niet nader genoemde Palestijnse stad aan het begin van de 21e eeuw, waar we de beklemmende huishoudens van twee families zien. Terwijl de oorlog woedt, speelt de 11-jarige Lubna met haar onrustige 12-jarige buurjongen Khalil. We zien de angsten van het conflict hun spel binnendringen en we volgen Lubna's reis door haar puberteit en het verdriet van haar ouders om hun verloren zoon.
YES DADDY - Bashar Murkus
Het stuk vertelt het verhaal van de fragiele relatie tussen een oude man en een jonge mannelijke escort. De oude man vond niemand die bereid was die avond naar zijn huis te komen, behalve een jongen die mannen thuis bezoekt voor seks in ruil voor geld. Het stuk speelt zich af tijdens één nacht, waarin gaandeweg duidelijk wordt dat het geheugen van de oudere man snel vervaagt. Soms vergeet hij dat de jongeman er is of verwart hij hem met andere mensen. Wat volgt, is een meeslepend rollen- en machtsspel spel tussen de twee personages met een bijna therapeutische werking.
Palestijns Theater – Hedendaagse Teksten verzamelt drie theaterstukken van een nieuwe generatie Palestijnse theaterauteurs.
Vuurwerk van Dalia Taha voert ons mee naar een leven onder bezetting en een van angst doordrongen zoektocht naar intimiteit en houvast.
Bashar Murkus bouwt in YES DADDY een hartverscheurend machtsspel op tussen een jonge escort en een oudere man met geheugenverlies.
Rimah Jabr portretteert in Dit is NIET wat ik je wil vertellen een vijftienjarig meisje dat slaapwandelt en al dan niet terecht beschuldigd wordt van een aanslag.
Drie schrijvers, drie unieke stemmen die de variëteit van het hedendaags Palestijns theater weerspiegelen.
Najla Nakhlé-Cerruti schreef een introductie die de ontwikkeling en de complexe geografische en maatschappelijke realiteit van het theater in Palestina belicht.
Het boek wordt op deze avond te koop aangeboden.
met
- Rimah Jabr
- Bashar Murkus
- Brigitte Herremans
- Helge Daniels
- Lore Baeten
- Kaat Arnaert
- Mohsen Alzahar
- Feras Abo Dabboseh
productie
- Toneelhuis
in samenwerking met
- Mint Arts Platform
- Uitgeverij Bebuquin