nl fr en
Theater

de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg

Toneelhuis, Benjamin Verdonck, Lucas van Haesbroeck

Bekijk foto's
Na notallwhowanderarelost (2014) en Liedje voor Gigi (2018) maakt Benjamin Verdonck een choreografie voor levensgrote figuren. Nadat de voorstelling aan de vooravond van de eerste lockdown noodgedwongen opgeborgen werd, volgt nu een wederopstanding, uitdijend naar alle kanten, woester en wilder om zich heen draaiend dan voorheen.
Benjamin Verdoncks theaterwerk geeft al langer een belangrijke rol aan ‘de dingen'. Maar waar hij voorheen de machinist was die de objecten, vormen en vlakken in beweging zette en vervolgens voor zich liet spreken, zijn het nu de dingen zelf die het hoofdtoneel opeisen en de acteur zijn rol betwisten.   

Beweging, kleur, muziek, materialiteit en licht haken zo op elkaar in, verworden tot een traag toongedicht. Vlakken en vormen verglijden en veranderen, in een betoverende choreografie van bewegende beelden waarin geen enkele figuur hetzelfde blijft.

een kijkkast 
van heel de wereld
een grote toverdoos

de voorstelling is een treurig lied
van de mens, de dingen en de dieren rondomrond
al blijft de maan
(die ook meedoet)
er behoorlijk onverschillig onder

oh! you shall see vat you shall see
"Het imposante figurenballet stemt tot bescheidenheid. Waar we bij de kleine mobiele installaties nog steeds overschouwen, benadrukt dit grootse planetarium onze nietigheid. Het toont de grenzen van de controle, het einde van het touw. Wij zijn passanten, slechts stipjes in die (al dan niet dreigende) duisternis. Wat als wij niet langer maker, manipulator, machinist zijn van de dingen? Wat als de dingen iets anders dan ons willen? Zo werd het al gauw duidelijk dat de dingen zich niet zo gemakkelijk laten dwingen in deze voorstelling. Hoe sturen de dingen ons?” 

Uit Wat de dingen willen. Over het maken van Tijger waarin Edith Cassiers zorgvuldig verslag brengt over wat Verdonck heeft bewogen om de kleinschaligheid van zijn repertoire mobiele kijkkasten tijdelijk in te ruilen voor de reusachtige schaalvergroting van de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg

"De objecten gaan hier schijnbaar hun eigen gang, onverschillig voor het menselijk bedrijf. Toch trekt een hele equipe achter de schermen nog aan de touwtjes." (...) "De voorstelling slingert je heen en weer tussen kinderlijke verbeelding (en schrik) en een volwassen blik op iets dat groter is dan onszelf. Tussen het liedje van Mouskouri en het mystieke zwarte vierkant van Malevich. Twee vormen van magisch denken. Oppositie tegen de onttovering van de wereld waar maar geen einde aan lijkt te komen."

Pieter T'Jonck in Pzazz , 24 februari 2020

"Benjamin Verdonck bant zichzelf naar de coulissen en geeft zijn podium integraal aan een decor van objecten. Een moedig experiment."

Gilles Michiels in De Standaard *** , 24 februari 2020

"Eerst stond hij nog mee op het podium en bewoog hij zich tussen de objecten, die hij aan draden het toneel op trok. Daarna stond hij naast zijn kijkdozen, minitheaters, en hield hij de touwtjes in handen. Nu is hij de grote afwezige op de bühne, en zweven de geometrische vlakken door de theaterruimte, als vanzelf, en scheppen ze zonder schepper een universum. Zo mooi, en bij wijlen zo ontroerend."

"Met de voorstelling De tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg staat Benjamin Verdonck (50) straks weer op het podium van de Antwerpse Bourla. Het wordt een afscheid, maar niet in mineur: nu de samenwerking met het Toneelhuis erop zit, heeft de performancekunstenaar het gevoel dat de toekomst aan zijn voeten ligt, als een maagdelijk wit blad. ‘Misschien maak ik zelfs niets meer en ga ik gewoon in mijn tuin wieden. Dat lijkt me wel spannend.’"

Sue Somers in De Morgen , 19 maart 2022

"De mensen die als eerste lijnen trokken tussen verschillende sterren om de sterrenbeelden te benoemen, waren in feite de eerste verhalenvertellers. Op die manier kan een toeschouwer ook zelf lijnen trekken tussen de vormen die over het toneel bewegen. Het is zoals kijken naar dans, dat kan mij ook gewoonweg ontroeren zonder dat ik hoef te weten wat het allemaal betekent”, aldus Benjamin Verdonck"

"De tijger… gaat over de tragiek van de mens die zijn blik als de enig geldige postuleert, en niet ziet dat ze rechtstreeks leidt naar het einde van de wereld zoals we ze kennen. Tijd voor het post-anthropoceen. Of toch minstens: voor betere én andere verhalen."

Credits

van

  • Benjamin Verdonck
  • Lucas van Haesbroeck

geluidsontwerp

  • Lieven Stockx

dramaturgie

  • Sven Roofthooft
  • Leen Hammenecker

machinisten

  • Brian Doms
  • Diederik Suykens
  • Friedemann Koch
  • Lies Van Loock
  • Maarten Dockx
  • Ward Van Den Bossche

lichtontwerp

  • Lucas van Haesbroeck

technisch productieleider

  • Diederik Suykens

productie

  • Toneelhuis

coproductie

  • Theaterfestival Boulevard

met de steun van

  • Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid
  • Casa Kafka Pictures Tax Shelter

Alle data

  1. donderdag 22 september 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. donderdag 8 december 2022 — 20u00 — De Brakke Grond, Amsterdam
  3. vrijdag 9 december 2022 — 20u00 — De Brakke Grond, Amsterdam
  4. zaterdag 17 december 2022 — 20u30 — Verkadefabriek, Den Bosch
  5. zondag 18 december 2022 — 15u00 — Verkadefabriek, Den Bosch
  1. Geannuleerd: donderdag 20 februari 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 22 februari 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 23 februari 2020 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 3 maart 2020 — 20u00 — 30CC, Leuven
  5. Geannuleerd: dinsdag 17 maart 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. Geannuleerd: woensdag 18 maart 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. Geannuleerd: donderdag 19 maart 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. Geannuleerd: vrijdag 20 maart 2020 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. Geannuleerd: vrijdag 3 april 2020 — 20u00 — CC Ter Dilft, Bornem
  10. Geannuleerd: donderdag 23 april 2020 — 20u30 — Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
  11. Geannuleerd: dinsdag 28 april 2020 — 20u30 — Campo, Gent
  12. Geannuleerd: woensdag 29 april 2020 — 20u30 — Campo, Gent
  13. Geannuleerd: vrijdag 19 juni 2020 — 20u30 — Kaaitheater, Brussel
  14. Geannuleerd: zaterdag 20 juni 2020 — 20u30 — Kaaitheater, Brussel
  15. donderdag 24 maart 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  16. vrijdag 25 maart 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  17. zaterdag 26 maart 2022 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  18. zondag 27 maart 2022 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen

Nieuws over ‘de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg’

Benjamin Verdonck smeedt toekomstplannen Artikel — 21 maart 2022

Benjamin Verdonck smeedt toekomstplannen

Benjamin Verdonck neemt eind dit seizoenafscheid van Toneelhuis. In een uitgebreid interview in De Morgen blikt hij terug en vooruit. "Ik kijk uit naar nieuwe avonturen."

Wat de dingen willen Artikel — 15 februari 2022

Wat de dingen willen

In de aanloop naar de eerste première op 20 februari 2020 ging Edith Cassiers in gesprek met Benjamin Verdonck over wat hem bewoog om de kleinschaligheid van zijn repertoire mobiele kijkkasten tijdelijk in te ruilen voor een reusachtige schaalvergroting.

Toneelhuis in tijden van corona Artikel — 29 april 2020

Toneelhuis in tijden van corona

In het licht van de nieuwe maatregelen tegen het coronavirus ziet Toneelhuis zich genoodzaakt om alle geplande voorstellingen in de Bourla en op reis tot eind juni af te gelasten.

From Antwerp to Antwerp via Minsk Artikel — 22 februari 2020

From Antwerp to Antwerp via Minsk

Benjamin Verdonck kreeg een uitnodiging van het TEART-festival in Minsk (Wit-Rusland) om de voorstelling Liedje voor Gigi te spelen in september 2020.

Reacties (2)

pauwels roland — 1 april 2022

Grote en innovatieve kunstenaar maar geen aangename man om na de performance een nabespreking te organiseren. Het was een NONdebat.

ilse daems — 23 februari 2020

in 'de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg' pakt benjamin de wereld vast en zet m voorzichtig teder op zijn kop | de mens is er niet meer de maat der dingen | het is andersom : de dingen nemen ons de maat | en ook al zijn het letterlijk menselijke machinisten die aan de touwtjes trekken, toch zijn de driehoek en het vierkant geen passieve trekpoppen die blind gehoorzamen | ieder ding baant zich actief zijn eigen weg door de werkelijkheid en wij mensen zijn niets meer en niets minder dan machines onder de machines : hybride, dubbelzinnige en enigszins manke reizigers die de dingenzwerm nooit volledig zullen beheersen... | wonderlijk ontroerend | ontroerend wonderlijk | én onnoemelijk schoon | ilse

Laat hier uw reacties achter!

Toneelhuis biedt graag een forum aan theaterbezoekers om meningen te delen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten. We behouden ons het recht voor reacties ongepubliceerd te maken wanneer het taalgebruik ongepast is.

TICKETVRAGEN? Mail ons op tickets@toneelhuis.be of bel ons +3232248844.

Uw mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.

Ook interessante producties

7x7 Theater Archief

7x7

Toneelhuis / Benjamin Verdonck / Thomas Verstraeten