In Indoor Weather staan licht, geluid en theatertrekken op gelijke voet met de menselijke performers. Al deze elementen zijn verwikkeld in een mysterieus spel waarvan de spelregels net buiten het bereik liggen van ons begrip. Een schimmelgroen schijnsel valt opeens op het podium en breidt zich daarna als een olievlek uit doorheen de schouwburg; een speler brengt fragmenten uit it, de monumentale gedichtencyclus uit 1969 van de Deense dichteres Inger Christensen; klanklandschappen zwellen en krimpen in de ruimte als waren het hoge- en lagedrukgebieden. Wie beïnvloedt wie in deze voortdurend muterende omgeving? Wat is afhankelijk van wat? Is het milieu een steunpilaar of een vijand?
In front of the mountains, and before the mountains
burn or break up as planned,
houses are set up, but just houses
that are not real houses, but just real
fronts of unreal houses
into which everyone can easily run
when an artificial rain begins
(gedicht uit it, Inger Christensen)
Het is prachtig hoe Provoost en Veldhuis je met behulp van rook, licht en scenografie met nieuwe ogen naar het theater doen kijken. De schouwburg is geen illusiemachine meer waarin de mens zichzelf opvoert, maar een echte machine met een eigen wil.
"Hoe kan de mens zich op een meer gelijkwaardige manier verhouden tot de wereld? Provoost en Veldhuis maken er een visueel prikkelende en intrigerende voorstelling over die tegelijkertijd worstelt met de grenzen van wat we ons (niet) kunnen verbeelden."
"Theater als een wereld met een eigen handelingsbekwaamheid."
"Bosse Provoost en Ezra Veldhuis sleutelen aan een theatertaal die bijna beeldende kunst is. Indoor Weather, dat tijdens Love At First Sight - een festival dat jonge makers in de kijker plaatst - in première ging, is daar een intrigerend voorbeeld van."
"Indoor Weather is een macaber-poëtische waarschuwing verpakt als een fascinerend kijkstuk. "
""Een trek kan dansen, een spot kan ook een zon zijn." Ezra Veldhuis en Bosse Provoost over wat de schouwburg ons kan leren over de wereld rondom ons."
""We stellen ons de schouwburg voor als een soort instabiel ecosysteem dat de wereld representeert. We bespelen het technisch apparaat van de schouwburg als gefictionaliseerde niet-menselijke ‘aanwezigheden’, die een eigen agency hebben en de fictieve omgeving op onvermoede manieren beïnvloeden." - Interview met Ezra Veldhuis en Bosse Provoost"
Downloads
concept, regie, lichtontwerp
- Bosse Provoost
- Ezra Veldhuis
creatie, spel
- Nathan Ooms
- Kristien De Proost
- Lobke Leirens
- Benjamin Cools
dramaturgie
- Sébastien Hendrickx
outside eye
- Edith Cassiers
regieassistentie
- Laurens Aneca
geluidsontwerp
- Benne Dousselaere
kostuumontwerp
- Carly Rae Heathcote
stage
- Milan van Bortel
met dank aan
- Max Pairon
tekst
- Inger Christensen
Oorspronkelijk gepubliceerd door
- Gyldendal, geproduceerd in samenwerking met Gyldendal Group Agency.
productie
- Toneelhuis
- P.U.L.S. - Project for Upcoming Artists for the Large Stage
coproductie
- De Grote Post
- C-TAKT
met de steun van
- Workspacebrussels
- Kunstencentrum BUDA
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter powered by Belfius