Men zegt dat er niet zoiets als falen bestaat, dat elke breuk een ervaring is die ons sterkt voor nieuwe avonturen. Maar klopt dat wel in de liefde? Wat zegt het einde van onze liefdeservaringen over onszelf? En hechten we te veel belang aan het woord ‘liefde’? Moeten we afstappen van het gewicht dat we eraan toekennen en het begrip herdefiniëren? En moeten we om daartoe te komen niet beginnen bij het einde?
Toen KVS-gezicht Pitcho Womba Konga (bekend van creaties als Kuzikiliza en Fire Will Become Ashes, But Not Now) enkele jaren geleden op de roman L’amour est très surestimé van de Frans-Algerijnse schrijfster Brigitte Giraud botste, gingen er nieuwe deuren voor hem open. Hij begon zich af te vragen welke rol liefde kan en mag spelen in een mensenleven. En of we het concept niet te strikt zijn beginnen aflijnen. In een stijl die het midden houdt tussen theater, slam poetry en zang, nodigt de regisseur ons uit om de tumultueuze wendingen in Liefde/Amour te verkennen.
Haat is de extreme vorm van liefde.
"De auteur Brigitte Giraud vroeg verschillende vrouwen naar het einde van hun liefdesverhalen. Dankzij haar boek besefte ik voor de eerste keer dat een liefdesverhaal ook kan stoppen. Op een dag word je wakker en denk je: het is op. Het einde betekent niet per se dat de liefde stopt. Misschien kan je de persoon op een dag op een andere manier liefhebben. Een liefdesbreuk kan ook hoopvol zijn, je kan weer dromen over hoe je op een dag iemand anders zal liefhebben."
tekst
- Pitcho Womba Konga
- Lisette Ma Neza
met
- Lisette Ma Neza
- Marie Daulne
- Clarice Malamba (Nsangu)
- Rokia Bamba
- Caro Abutoh
gebaseerd op de roman van
- Brigitte Giraud
kostuumontwerp
- Caroline Fainke
lichtontwerp
- Michaël Janssens
scenografie
- Lena Mariën
dramaturgie
- Dina Dooreman
- Junior Akwety
productie
- KVS
coproductie
- Perpodium
- Central-La Louvière
met de steun van
- de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid via Cronos Invest