Bekijk foto's
Theater

The Grief of Red Granny

Toneelhuis, LOD muziektheater, Gorges Ocloo

17 februari 1934. Koning Albert beklimt de Rocher du Bon Dieu in Marche-les-Dames en verongelukt. Terwijl naar verluidt twee miljoen Belgen de begrafenisstoet bijwonen, mag koningin Elisabeth volgens het protocol zelfs niet aanwezig zijn op de begrafenis van haar man.

Deze gebeurtenis staat model voor het verdriet van duizenden die niet kunnen rouwen zoals zij het willen.

The Grief of Red Granny is het eerste deel van een tweedelige AfrOpera over individuele en collectieve rouw. In dit eerste deel maken we een emotionele reis door het hart van een vrouw, losjes geïnspireerd op koningin Elisabeth en op de oma van Gorges (twee Red Grannies) en geportretteerd door actrice Tine Joustra. Ze verwelkomt ons in de ruïnes van haar herinneringen en neemt ons mee op de golven van haar onverwerkt verdriet.

In deze geritualiseerde AfrOpera geeft Görges Ocloo ruimte en stem aan diegenen die geen kans hebben gekregen om individueel afscheid te nemen van hun geliefde: ouders van vermiste kinderen, slachtoffers van oorlogen, pandemieën, terroristische aanslagen, …
 
In zijn kenmerkende surrealistische beeldtaal brengt Ocloo dit raadselachtige rouwproces tot leven in de Hof van Eden. Zes engelen - drie klassieke zangers en drie muzikanten, allen uit Zuid-Afrika - vormen het ensemble. Het muzikale leidmotief is Stabat Mater van Pergolesi. “I will bring Pergolesi to my Voodoo church”, aldus Ocloo. In zijn radicale bewerking van deze beroemde compositie laat hij zich inspireren door weelderige rouw- en begrafenisrituelen van over de hele wereld. Een muzikale confrontatie tussen culturen. Een universeel geluid van verdriet en feest tegelijkertijd.

"Een uitstekende Tine Joustra brengt een monoloog over liefde en houden van, over pijn, verdriet en loslaten – moeiteloos tussen vier talen laverend."

"Het ‘Stabat Mater’ van Giovanni Battista Pergolesi is het houvast van deze klaagzang die tegelijk een eerbetoon is aan zowel doden als overlevenden. Ocloo neemt alle vrijheid met deze partituur. Hij eigent ze zich toe, en uit die confrontatie ontstaat een bijzondere schoonheid. "

Klaas Tindemans in Pzazz , 20 februari 2025

"De muzikale kruisbestuivingen resulteren in een opera vol verrassende wendingen, en met het soort uitbundige energie dat gebruikelijk is in Afrikaanse kerkgemeenschappen."

Hugues Makaba Ntoto in Etcetera , 18 februari 2025

"De liefde heeft weinig woorden nodig, de dood nog minder. De rouwende weduwe - knappe rol van actrice Tine Joustra - wordt voortdurend gadegeslagen door zes Afrikaanse engelen, die de twaalf delen van het ‘Stabat Mater’ uit­voeren. Het instrumentarium is ­gewaagd: drum, cello en gitaar met sopraan, mezzosopraan en bas als stemmen. "

Koen Van Boxem in De Tijd , 18 februari 2025

"Anderhalf jaar al staat Pergolesi’s Stabat mater op repeat . Op mijn telefoon. Thuis. Song na song beluisterde ik urenlang. ‘Wat voel ik?’ vroeg ik me telkens af. Dan ging ik achter mijn instrumenten zitten en herschreef de partituur voor zes Zuid-Afrikaanse muzikanten. In Europa worden we geboren al fietsend, in Zuid-Afrika worden ze al zingend geboren. Wat zij met hun stem kunnen, is verbijsterend."

Gorges Ocloo in Knack , 5 februari 2025

concept, tekst, regie, compositie, scenografie

  • Gorges Ocloo

actrice

  • Tine Joustra

sopraan

  • Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga

mezzosopraan

  • Nonkululeko Nkwinti

basso profondo

  • Ntuthuko Ziqubu

gitaren

  • Charlton Daniels

cello

  • Dane Coetzee

drums/percussie

  • Carla Williams

dramaturgie

  • Jana Beckmann
  • Josse De Pauw

geluidsontwerp

  • Victor Hidalgo

lichtontwerp

  • Lies Van Loock
  • Gorges Ocloo

kostuumontwerp

  • Tanya Maldonado
  • Esther Reijnen

decorontwerp

  • Senne Suls
  • Noah Dockx
  • Chris Reijnen
  • Niels Antonissen
  • Patrick Jacobs

productie

  • Toneelhuis
  • LOD muziektheater

in samenwerking met

  • Artscape Theatre Centre Cape Town

met de steun van

  • de Tax Shelter maatregel v/d Belgische federale overheid via Gallop Tax Shelter
  • de Diplomatieke Representatie van Vlaanderen in Zuid-Afrika
  • Sabam for Culture

Alle data

  1. zaterdag 22 februari 2025 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zondag 23 februari 2025 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen Met audiobeschrijving
  3. donderdag 27 februari 2025 — 20u00 — CC De Werf, Aalst
  4. woensdag 5 maart 2025 — 20u00 — NTGent/Schouwburg, Gent
  5. vrijdag 7 maart 2025 — 20u00 — 30CC/Schouwburg, Leuven
  6. donderdag 13 maart 2025 — 20u00 — HNT/Koninklijke Schouwburg, Den Haag Nederlandse première
  7. dinsdag 18 maart 2025 — 19u30 — C-mine/Grote zaal, Genk
  8. vrijdag 21 maart 2025 — 20u00 — CC Sint-Niklaas, Sint-Niklaas
  9. woensdag 26 maart 2025 — 19u30 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  1. vrijdag 14 februari 2025 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 15 februari 2025 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. donderdag 20 februari 2025 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. vrijdag 21 februari 2025 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen

Meer over ‘The Grief of Red Granny’

Ook interessante producties