Bekijk foto's
Theater

Werken en dagen

Toneelhuis, FC Bergman

In 700 v.Chr. stelde de Griekse dichter Hesiodos voor zijn broer een reeks raadgevingen op schrift betreffende de kunst van het landbouwen. Deze brief, getiteld Werken en dagen, werd een boerenalmanak in dichtvorm, die agrarische adviezen paart aan een handleiding voor het leven in het algemeen.
FC Bergman adopteert Hesiodos’ titel voor een eigen reflectie over het leven op (en met) het land. Een leven geleefd op de maat van de seizoenen, volgens de wetten van de grond en de gebruiken van de gemeenschap die hem bewerkt. 
Een nieuwe tijd echter, met nieuwe mogelijkheden en verlangens, woekert zich een weg in dit broze huwelijk tussen mens en aarde.

Waar The Sheep Song (2021) een lofzang was op de vrijheid van het individu en de maakbaarheid van het leven, is Werken en dagen een ware ode aan de onstuitbare kracht van de groep en de grenzeloze macht van de natuur. Al wordt het in zekere zin - en onvermijdelijk - ook een elegie.

"FC Bergman is op zijn best in woordeloze voorstellingen, en ook Werken en dagen is zo’n visuele parel. (...) We kijken naar de esthetiek van (boeren)arbeid, zoals verbeeld op schilderijen van Permeke en Bruegel: vol noeste werkers die samen een zwoegende gemeenschap vormen. (...) In Werken en dagen komen landbouw en klimaat – vaak gepresenteerd als twee tegengestelde belangen – vernuftig samen op één podium, zonder dat er één woord valt. De vele impressionante beelden krijgt u er zomaar bij. Een monument, vindt de jury."

"It’s thrilling to encounter a piece so brilliant and striking that as soon as it ends, you’re desperate to watch it all over again. This is one of those rare pieces. Audacious and surprising at every turn, Works and Days is a real treat for theatre lovers. FC Bergman’s daring creativity is endlessly fascinating and what I’d give to be a fly on the wall in their rehearsal room, to witness the journey from concept to creation. Yes, it’s true that in this production you’ll ruminate on humankind’s relationship to land, and the unfolding of industry. It’s also true that presenting works that reflecting our understanding of the climate crisis is important. But so too is the opportunity to experience total, unadulterated theatrical joy."

Emma Hay, curator in Edinburgh International Festival , 2 juni 2025

""Met Werken en dagen verlegt FC Bergman opnieuw grenzen. Hun prachtige zwanenzang voor de collectieve landbouw is nu al de ecologische wake-upcall van het seizoen.""

Wouter Hillaert in De Standaard **** , 30 september 2024

"Het is een verontrustend en tegelijkertijd wonderschoon beeld van de verloren gelopen mens: die het in zijn eentje nooit zal redden, maar als groep in alle overmoed de natuur uit het oog verliest en daardoor dus alsnog ten onder gaat. Linksom of rechtsom is het slecht nieuws voor die prachtig ploegende, akkerende, zwoegende mens."

"Werken en dagen een stuk als een Permekeschilderij: rauw, rakend en ravissant gecomponeerd."

Els Van Steenberghe in Knack Focus **** , 21 oktober 2024

"Met Werken en dagen reflecteert het toneelgezelschap FC Bergman over de teloorgang van het boerenleven en de nood aan verbinding. De woordeloze voorstelling grossiert in knappe theatrale beelden die ook vaak pijn doen. (...)  FC Bergman schotelt knap geconstrueerde schilderachtige taferelen voor, maar ze zijn niet vrijblijvend. Bij elke scène denk je na over de betekenis en de bedoeling. "

Koen Van Boxem in De Tijd , 27 september 2024

"De seizoenen volgen elkaar op, en ook de rites de passages van de mens komen in beeld. De geboorte, het opgroeien, het samenleven, de dood. Dat alles wordt verrassend in beeld gezet, met verwijzingen naar iconische schilderijen en beelden. Vaak zijn het pregnante beelden, technisch verrassend en vernuftig, het blijft steeds spannend om te zien hoe de groep nieuwe beelden opbouwt, ze omvormt, ze laat verdwijnen en aan iets nieuws begint. "

"FC Bergman heeft in de loop der jaren de kunst van het verbeelden geperfectioneerd. Decor, licht en muziek worden met adembenemende effectiviteit (en de nodige humor) ingezet. (...) Werken en dagen is een schitterend vormgegeven waarschuwing voor het verlies aan gemeenschap."

Evelyne Coussens in De Morgen , 30 september 2024

"Alle kracht zit in de muziek, het licht en de beelden die zo sterk zijn dat je geen enkel moment een verhalend kader mist."

"I’m mesmerised, there are so many dimensions to this community and I’m engaged every time we go deeper into their workings. They do horrible and beautiful acts with equal measure, they’re focused and determined because of an implicit awareness of something greater than themselves."

Ugnė Jurelevičiūtė in Etcetera , 7 oktober 2024

"Uiteindelijk is Werken en dagen wel degelijk een ecologische fabel. Maar dan met een indrukwekkende beeldentaal die het agrarische, het aardse en de menselijke kunde eert met het artistieke, het sublieme, en de kunst die er het resultaat van is. Er schiet ook behoorlijk wat humor op tussen de esthetiek. "

Michaël Bellon in Bruzz , 25 januari 2025

"FC Bergman brengt de prototypische handelingen met zoveel energie en goesting, zoveel onvervalste lichamelijkheid en zoveel ritme op het toneel, dat de zaal in het onwrikbare metrum der opeenvolgende getijden gezogen wordt."

Jan-Jakob Delanoye in Cutting Edge ***** , 20 oktober 2024

"Het gaat over een groep mensen die nog in touch zijn met de seizoenen en die elkaar heel erg nodig heeft om te overleven. En het gaat ons om de heimwee naar dat gevoel van verbondenheid met elkaar en ook met de natuur."

"Werken en dagen is absoluut geen aanklacht, maar heeft van al onze voorstellingen misschien wel het meest te maken met de tijd waarin we leven. Met hoe we ons samenleven met de natuur en de seizoenen zijn verloren, hoe we zijn beginnen denken dat we daarin zelf het tempo konden bepalen en wat de gevolgen daarvan zijn.""

"De achterliggende gedachte is: leef op het tempo van de seizoenen. Wij staan daar als samenleving heel ver van af. Ons leven wordt gedirigeerd door technologie, en daar worstelen we mee. Het zorgt ervoor dat we naar de natuur verlangen. Daar gingen we mee aan de slag."

"De performers bewegen met precisie en een synchroniciteit die niet voor de hand ligt. Ze zijn een genot om naar te kijken. Van het bouwen van een schuur en het betreden van het hout met hun voeten in een Haka-achtige dans, tot de bijna pornografische manier waarop hun naakte lichamen zich om de stoommachine wikkelen, verleid door de kracht ervan."

"Prachtige beelden die gaan van Millet - een fantastische Fumiyo Ikeda die de ploeg doorweekt door de regen probeert te slepen - naar Sorolla met zijn glimmende, naakte lichamen, om te eindigen met een futuristisch schilderij met een robot en een explosie van tropische ananassen. Het hele stuk is bovendien prachtig geharmoniseerd met de instrumenten en stemmen van Badenhorst en Carpio, musici die net zo uitzonderlijk zijn als de acht acteurs - kinderen inbegrepen - die het mogelijk maken."

"Een majestueuze allegorie die uitmondt in een smeekbede om onze ecosystemen te heroverwegen, zodat we tijden en ruimten kunnen cultiveren die ons opnieuw verbinden met Moeder Aarde."

regie, scenario, scenografie

  • Stef Aerts
  • Joé Agemans
  • Thomas Verstraeten
  • Marie Vinck

performers

  • Stef Aerts
  • Joé Agemans
  • Maryam Sserwamukoko
  • Thomas Verstraeten/Yorrith De Bakker
  • Marie Vinck/Gudrun Ghesquiere
  • Fumiyo Ikeda/Sigrid Vinks
  • Geert Goossens/Paul Schrijvers
  • Roos Janssens/Susan De Ceuster/Bonnie Elias

muziekcompositie en live uitvoering

  • Joachim Badenhorst
  • Sean Carpio

kostuumontwerp

  • An D'Huys

lichtontwerp

  • Stef Aerts
  • Joé Agemans
  • Ken Hioco

productie

  • Toneelhuis
  • FC Bergman

coproductie

  • Piccolo Teatro di Milano - Teatro d'Europa
  • Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

met de steun van

  • de Tax Shelter maatregel v/d Belgische federale overheid via Gallop Tax Shelter

Alle data

  1. donderdag 7 augustus 2025 — 20u00 — Edinburgh International Festival/The Lyceum, Edinburgh
  2. vrijdag 8 augustus 2025 — 20u00 — Edinburgh International Festival/The Lyceum, Edinburgh
  3. zaterdag 9 augustus 2025 — 20u00 — Edinburgh International Festival/The Lyceum, Edinburgh
  4. zondag 10 augustus 2025 — 15u00 — Edinburgh International Festival/The Lyceum, Edinburgh
  5. dinsdag 9 december 2025 — 20u00 — CC Brugge/Stadsschouwburg, Brugge
  1. donderdag 26 september 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  2. zaterdag 28 september 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  3. zondag 29 september 2024 — 15u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  4. dinsdag 1 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  5. woensdag 2 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  6. donderdag 3 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  7. vrijdag 4 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  8. zaterdag 5 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  9. dinsdag 8 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  10. woensdag 9 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  11. donderdag 10 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  12. vrijdag 11 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  13. zaterdag 12 oktober 2024 — 20u00 — Bourlaschouwburg, Antwerpen
  14. dinsdag 15 oktober 2024 — 20u00 — NTGent/Schouwburg, Gent
  15. woensdag 16 oktober 2024 — 20u00 — NTGent/Schouwburg, Gent
  16. zaterdag 19 oktober 2024 — 20u00 — CC De Spil, Roeselare
  17. dinsdag 22 oktober 2024 — 20u00 — 30CC/Schouwburg, Leuven
  18. woensdag 23 oktober 2024 — 20u00 — 30CC/Schouwburg, Leuven
  19. zaterdag 26 oktober 2024 — 19u30 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  20. zondag 27 oktober 2024 — 15u00 — Grote zaal ITA, Amsterdam
  21. donderdag 31 oktober 2024 — 20u00 — Cultuurhuis De Werf, Aalst
  22. dinsdag 5 november 2024 — 20u00 — De Grote Post, Oostende
  23. vrijdag 8 november 2024 — 19u30 — C-mine/Grote zaal, Genk
  24. donderdag 9 januari 2025 — 20u15 — Warande/Schouwburg, Turnhout
  25. vrijdag 10 januari 2025 — 20u15 — Warande/Schouwburg, Turnhout
  26. zaterdag 11 januari 2025 — 20u15 — Warande/Schouwburg, Turnhout
  27. zaterdag 18 januari 2025 — 20u00 — Thalia Theater, Hamburg
  28. zondag 19 januari 2025 — 19u00 — Thalia Theater, Hamburg
  29. vrijdag 24 januari 2025 — 20u00 — CC De Factorij, Zaventem
  30. zaterdag 25 januari 2025 — 20u00 — CC De Factorij, Zaventem
  31. woensdag 29 januari 2025 — 20u00 — Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Luxemburg
  32. donderdag 30 januari 2025 — 20u00 — Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Luxemburg
  33. vrijdag 14 februari 2025 — 20u30 — Teatro Central, Sevilla
  34. zaterdag 15 februari 2025 — 20u30 — Teatro Central, Sevilla
  35. woensdag 28 mei 2025 — 20u30 — Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa / Teatro Strehler, Milaan
  36. donderdag 29 mei 2025 — 19u30 — Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa / Teatro Strehler, Milaan
  37. vrijdag 30 mei 2025 — 20u30 — Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa / Teatro Strehler, Milaan
  38. dinsdag 3 juni 2025 — 20u45 — Teatro Stabile / Fonderie Limone, Torino
  39. woensdag 4 juni 2025 — 20u45 — Teatro Stabile / Fonderie Limone, Torino
  40. zaterdag 21 juni 2025 — 21u00 — Campania Teatro Festival/Teatro Verdi, Salerno
  41. zondag 22 juni 2025 — 19u00 — Campania Teatro Festival/Teatro Verdi, Salerno

Makers

Meer over ‘Werken en dagen’

Toneelhuis zomert! Lees • 24 juni 2025

Toneelhuis zomert!

De Bourla en de ticketbalie sluiten even de deuren maar ondertussen zitten onze makers niet stil deze zomer.

Ook interessante producties

[meeuw] Theater 30 juli 2025 t/m 14 mei 2026

[meeuw]

Toneelhuis / Olympique Dramatique / theater arsenaal

Honderd Theater 18 september 2025 t/m 26 maart 2026

Honderd

Toneelhuis / Martha!tentatief / theater arsenaal / Ruud Gielens & Bart Van Nuffelen