Lisaboa Houbrechts

Lisaboa Houbrechts

Lisaboa Houbrechts (°1992) is auteur en regisseur van theatrale werken die zich op het snijvlak bevinden van beeldende kunst, opera, muziek- en teksttheater. Ze studeerde in 2016 met grootste onderscheiding af aan KASK Drama in Gent. Vier jaar eerder had ze, samen met Victor en Romy Louise Lauwers en Oscar van der Put, haar eigen gezelschap Kuiperskaai opgericht. Met voorstellingen als The Goldberg Chronicles (2014) en The Winter’s Tale (2016) maakte ze een ambitieuze entree in het theaterlandschap. Kenmerkend waren toen al een grote cast, grillige interactie tussen beeld en tekst, en een intelligente kruising van verschillende disciplines: performance, muziek, choreografie, literatuur en beeldende kunst. 

Haar zucht naar het grote gebaar bleef niet onopgemerkt. In 2017 nodigde Guy Cassiers Lisaboa Houbrechts uit voor het traject P.U.L.S. (Project for Upcoming Talent for the Large Stage) in Toneelhuis. Ze werkte samen met Alain Platel, Ivo van Hove en Jan Lauwers, en maakte in 2018 een ruwe en eigenzinnige bewerking van Hamlet. Daarin opent ze nieuwe perspectieven: ze legt de focus op de destructieve relatie tussen Hamlet en zijn moeder, koningin Gertrude. Door Gertrudes onschuld aan te tonen, brengt Houbrechts haar naar het hart van het repertoire. In 2019 volgde het wervelende en muzikale Bruegel, een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij Dulle Griet creëerde: de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de hel. Maar wat als ze die niet rooft, maar juist probeert te redden? Houbrechts wil de verhalen uit de geschiedenis - die steevast gemanipuleerd, gewist, vergeten of tot een eenduidige gebeurtenis gereduceerd zijn - aan een nieuwe blik onderwerpen. Bruegel is, net zoals haar ander werk, barok en brutaal, maar ook speels en ontwapenend. 

Muziek is een constante as door Houbrechts’ werk. Met I Silenti (Théâtre de Namur, 2021) puurt ze haar interesse voor livemuziek op scène uit. Samen met componist Fabrizio Cassol zoomt ze in op de onderbelichte Roma-genocide tijdens de Tweede Wereldoorlog, die ze in verbinding brengt met Monteverdi’s madrigalen over oorlog en liefde.  

In 2023 maakte Lisaboa Houbrechts bij laGeste het aangrijpende Vake Poes; of hoe God verdween, waarin ze - met de muziek van Bach als leidraad - op zoek gaat naar de grenzen van het goddelijke en een duister trauma blootlegt. Haar vertelling overspant drie generaties; ze blikt terug op het tijdsgewricht van haar grootouders, haar ouders en haar eigen generatie. Ze gaat op zoek naar hoe de kleine geschiedenis met de grote is verweven, het intieme met het monumentale, het persoonlijke met het politieke en het verleden met het heden. Barokke chaos en hevige theatraliteit gaan in dit familie-epos hand in hand met verstilling en onbestemde spiritualiteit. Vake Poes; of hoe God verdween werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2023.

Ook internationaal is Houbrechts een rijzende ster. In 2023 bewerkte en regisseerde ze Euripides’ Médée in opdracht van de befaamde Comédie-Française in Parijs. In voorjaar 2024 regisseert ze Yerma bij Dramaten in Stockholm en de opera Orfeo ed Euridice van Gluck. bij Staatsoper Hannover.

Lisaboa Houbrechts’ werk wordt ondersteund door KVS en Toneelhuis. Sinds 2022 neemt ze, samen met Gorges Ocloo, FC Bergman, Benjamin Abel Meirhaeghe en Olympique Dramatique, de artistieke leiding van Toneelhuis voor haar rekening.  

  • Bekijk hier een showreel van het werk van Lisaboa Houbrechts.

Producties van/met ‘Lisaboa Houbrechts’

I Silenti Theater Archief

I Silenti

Toneelhuis / Otto Productions / Lisaboa Houbrechts / Fabrizio Cassol / Tcha Limberger

1095 Theater Archief

1095

Kuiperskaai / Lisaboa Houbrechts / Toneelhuis / Monty

Boeken van/met ‘Lisaboa Houbrechts’

Ontdek alle publicaties

Meer over ‘Lisaboa Houbrechts’

Lees • 24 januari 2024

YERMA

Lisaboa Houbrechts in première in het prestigieuze theater Dramaten in Stockholm.
Meer