Het startpunt van deze voorstelling ligt in het persoonlijke liefdesverhaal van Meirhaeghe zelf. Hij maakte in 2018 samen met zijn toenmalige geliefde en muze The Ballet. Die gemythologiseerde relatie begeestert Meirhaeghe nog steeds. Denk aan liefdesverhalen tussen Diaghilev en Nijinsky, Wilde en Bosie, Warhol en Basquiat en alle andere passionele verhoudingen waarin kunst en leven in elkaar overlopen.
Meirhaeghe gaat op de scène een intieme artistieke dialoog aan met performers Jelle Haen en Désirée Cerocién. Hij wordt live begeleid door de Berlijnse singer-songwriter Finn Ronsdorf op soul- en bluespiano.
Ode to a Love Lost is een lofzang op verval en verlies, maar ook een hoopvol lied. Er zit muziek in de ruïne, toekomst in melancholie.
Met een verloren liefde als motor, een diepe krater als landschap en een dubbele relatie met de norm beweegt Meirhaeghe zich letterlijk naar bevrijding.
Benjamin Abel Meirhaeghe maakte furore als regisseur en countertenor in zijn eigen operateske muzikale projecten (A Revue, Madrigals). Zijn werk daagt het klassieke repertoire uit: dansers worden zangers, zangers worden dansers. Meirhaeghe vraagt een onbeschaamde toegang tot grote emoties terwijl hij het plezier aan de half-kundigen schenkt, hij streeft daarbij naar een andere soort virtuositeit. Dit is zijn eerste creatie als vaste Toneelhuismaker.
Toneelhuis @ De Cinema
zondag 22 januari 20u30
Benjamin Abel Meirhaeghe tipt Fire of Love van Sara Dosa, een romantische en tragische ontdekkingstocht via spectaculaire (archief)beelden van adembenemende vulkaangebieden. Na de film gaat hij erover in gesprek met Kristof van Baarle, dramaturg bij Ode to a Love Lost.
Meirhaeghe toont zich ten volle als een integer maker die zonder schroom intiem en kwetsbaar op de grootse scène prijkt.
""In ‘Ode to a Love Lost’ harkt podiumkunstenaar Benjamin Abel Meirhaeghe de stukken van zijn gebroken hart bij elkaar. Zijn verdriet ontvouwt zich in beelden en muziek van schoonheid en verstilling.""
"Zijn eigen liefdesverdriet, dat aan de basis lag van Ode to a Love Lost , krijgt vorm in meerdere perspectieven. Ook in de soundscape klinkt een eclectische mix door van operarepertoire, jazz, blues en orkestmuziek."
"Liefde is in de breedst mogelijke zin. Even kwetsbaar als dreigend: dat is Ode to a love lost ."
"Naast flarden uit Debussy’ s compositie bij de ‘Faune’ van Nijinski, wordt telkens opnieuw één lang aangehouden klank aangehouden in een spanningsboog die op Wagneriaanse wijze nooit tot ontlading mag komen. De spanning van onverwerkt verlies en onbekende toekomst is er geniaal in vervat."
"De grootste verdienste van de makers is dat ze de clichés, die onvermijdelijk zijn bij oerthema’s als een ‘gebroken hart’, meestal op tijd versplinteren en aanvullen met mysterie."
"Meirhaeghe nodigt het publiek (…) uit om te reflecteren op onze – misschien onbewust – vastgeroeste theaterblik over wat ‘goed’ en ‘slecht’ theater is. En daarin schuilt een waardevolle oproep om oude structuren los te laten en nieuwe visies te verwelkomen."
"We gaan in Ode to a Love Lost op zoek naar de energie van de ‘afterglow’, zoals researcher Louise van den Eede het noemde. De zindering na een catastrofe. De nagloed van de oerknal. De stilte vlak nadat je hart breekt. In de scenografie heeft zich dat ondertussen vertaald in een reusachtige windgong van 8000 stalen pijpen, boven een tapijt dat de hele scène bedekt. In dat beeld komen oud en nieuw samen. Ik vergelijk mijn creatieprocessen graag met een centrifuge: ik gooi verleden, heden en toekomst erin, en er komt een voorstelling uit."
"‘Het is spannend en bevrijdend tegelijk. Veel voorstellingen vertrekken vanuit de zelfzekerheid van “hier ben ik en ik weet hoe het moet”. Die rol vind ik ook leuk (lacht), maar in Ode to a love lost is de motor eerder een gevoel van schaamte. Het is heel intiem als je zoiets bij iemand mag zien. Ik denk dat ik in mijn werk steeds meer op zoek ben naar zo’n vorm van radicale intimiteit.’"
regie
- Benjamin Abel Meirhaeghe
van en met
- Désirée Cerocién/ Mario Barrantes Espinoza
- Finn Ronsdorf
- Jelle Haen
- Benjamin Abel Meirhaeghe
scenografie en licht
- Bart Van Merode
- Zaza Dupont
kostuumontwerp
- Oumar Dicko
research
- Louise Van den Eede
dramaturgie
- Kristof Van Baarle
choreografie coaching
- Hanako Hayakawa
vocale coaching
- Wouter Deltour
body coaching
- Sten Dielen
video
- Charles Dhondt
ontwerp tapijt
- Victor Verhelst
stage
- Felix Deckers
- Malique Fye
- Maria Zandvliet
spreiding
- ART HAPPENS
productie
- Toneelhuis
met de steun van
- de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
- Casa Kafka Pictures Tax Shelter