Benjamin Verdonck in The Ethics of Art

Benjamin Verdonck heeft een bijdrage geleverd aan het boek The Ethics of Art: Ecological Turns in the Performing Arts. Hij stelt er zijn HANDVEST VOOR EEN ACTIEVE MEDEWERKING VAN DE PODIUMKUNSTEN AAN EEN TRANSITIE NAAR RECHTVAARDIGE DUURZAAMHEID voor en brengt verslag uit van de reacties in de kunstensector op dit initiatief. Even verderop plaatsen Christel Stalpaert en Karolien Byttebier ecologie & de kunsten in een historisch perspectief en toetsen hun inzichten aan Bara/ke (2000) en Hirondelle/Dooi vogeltje/The Great Swallow (2004-2006), twee locatieprojecten van Benjamin Verdonck.

The book shows how the artistic perspective might generate new situations based on the potential and limitations of the body.
The first part, Ecosophy, deals with eco-artistic practices and how these can lead to a greater sensibility to the environment in which we live. The second part, Caring for the Body, uses dance to explore the renewed concern for ‘the body’, both at the level of the individual and in the broader sense of the ‘body’ as corporation and cooperation. 
The Ethics of Art does not set out to provide a definitive theoretical overview of all the questions and answers which can influence the debate about ethics and art, but rather it accommodates the voices of individual artists, who talk about their own creative practice, and also more scientific contributions.

The Ethics of Art: Ecological Turns in the Performing Arts was edited by Guy Cools and Pascal Gielen. It contains articles by Karolien Byttebier, Sidi Larbi Cherkaoui, Guy Cools, Arne De Boever, Pascal Gielen, Kathelin Gray, Sébastien Henrickx, Naomi M. Jackson, Navtej Johar, Denise Kenney, Mala Kline, Jeroen Peeters, Frans Poelstra, Christel Stalpaert, Robert Steijn, Lise Uyterhoeven, Benjamin Verdonck and Sara Wookey. It is published in English by Antennae, Valiz, Amsterdam, 2014.

Also interesting productions: