nl fr en

Mokhallad Rasem

Mokhallad Rasem (1981) is acteur en regisseur, geboren en opgeleid in Bagdad. De oorlog in Irak geeft zijn leven een andere wending en sinds 2005 woont en werkt hij in België. Hij liet zich opmerken met Irakese geesten dat flitsend en fysiek, associatief en fragmentarisch opgebouwd is. Sinds 1 januari 2013 is hij Toneelhuismaker. Waar hij aanvankelijk vooral met klassiek theaterrepertoire aan de slag ging, is zijn aanpak mettertijd meer documentair van aard geworden. Projecten als Body Revolution en Zielzoekers getuigen van een bijzondere gevoeligheid voor wat ontheemding met een mens doet. Pakkend, universeel, en koppig hoopvol.

Mokhallad Rasem volgt in Bagdad zowel een regie- als een acteursopleiding. Zijn eerste theaterproducties maakt hij ook in die stad. Maar de oorlog in Irak geeft zijn leven een andere wending en sinds 2005 woont en werkt hij in België. Zijn theaterwerk is flitsend en fysiek, associatief en fragmentarisch opgebouwd, helder en beeldend in zijn ideeën. Een nieuwe stem in het theaterlandschap. Zo laat hij zich opmerken met Irakese Geesten (creatieprijs Theater aan Zee 2010, selectie Vlaams Theaterfestival 2010) en met Monde.com (Facebook) (Kunstenfestivaldesarts 2011). Sinds 1 januari 2013 is hij als vast maker verbonden aan Toneelhuis waar hij zich aanvankelijk concentreert op het Europese repertoire: Hamlet, Othello en Romeo and Juliet van Shakespeare. Het gaat Mokhallad Rasem daarbij niet om een tekstgetrouwe enscenering van het repertoire. Hij gaat op zoek naar de kernthema’s van de stukken en creëert van daaruit zijn eigen universum, waarin het beeld, de stilte en de fysieke aanwezigheid van zijn spelers even belangrijk zijn als de woorden en het verhaal. Romeo & Julia gaat in première in de Bourla in april 2013. Met die voorstelling neemt hij deel aan het Young Directors Project 2013 op de Salzburger Festspiele en wordt in augustus 2013 door de jury als winnaar gekozen uit vier geselecteerde jonge makers. Op het einde van het seizoen 2012-2013 nodigt Mokhallad vier bevriende theatermakers uit (Lotte van den Berg, Yousif Abbas, Kristian Al Droubi en Gökhan Shapolski Girginol) en vraagt ieder van hen een voorstelling van twintig minuten te maken rond het thema wachten. Het resultaat wordt getoond in een eendaags festival en vertrekt daarna op tournee. Mokhallad Rasems eigen bijdrage aan Wachten wint in 2014 de derde prijs op het BEfestival in Birmingham; die prijs levert in datzelfde jaar een uitgebreide tournee op door het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In het seizoen 2013-2014 gaat op 2 november 2013 Djinny in première , een feeërieke kindervoorstelling over gemis, in een productie van De Maan waarbij Mokhallad tekent voor de regie. In het kader van GEN2020 regisseert hij in december 2013 voor ’t Arsenaal in Mechelen het schimmenspel Life's but a walking shadow. In april 2014 gaat zijn tweede Shakespeare-productie bij Toneelhuis in première: Hamlet Symphony, waarin hij een hommage brengt aan zijn gestorven vader.

In het najaar van 2014 regisseert Rasem Closed Curtains, een stuk over de lijdensweg van de gecensureerde Iraanse cineast Jafar Panahi in een coproductie tussen t,arsenaal mechelen en Theater Malpertuis.

Met een aantal performers afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika maakt hij voor Toneelhuis in februari 2015 Body Revolution, een installatie en performance over de effecten van geweld en lijden op het lichaam. In maart 2015 volgt Othello, Rasems bewerking van Shakespeare’s klassieker voor drie acteurs. In het najaar van 2015 regisseert Mokhallad Rasem een bewerking van De kinderjaren van Jezus van Coetzee.

In het voorjaar van 2016 voert hij de regie voor PAX Europa, een coproductie van DNA (NL), t,arsenaal en Toneelhuis. Intussen bereidt Mokhallad Rasem Young Baghdad voor, een documentaire over de dromen van jonge mensen in Irak, die in het najaar van 2017 in première gaat in de Bourla. Hij zet Zielzoekers op, een performance/documentaire die een stem geeft aan asielzoekers in Menen (2017, productie Theater Malpertuis). Deze productie kent in 2018 twee spin offs: Zielzoekers - de installatie en Zielzoekers - triptiek waarin Rasem telkens met andere asielzoekers in gesprek gaat (resp. Valenciennes, Parijs). Intussen blijven Wachten en Body Revolution internationaal touren, ook Othello is sporadisch te zien op Europese podia.

In het seizoen 2017-2018 komt Mokhallad verrassend uit de hoek met Delivery Theatre, afhaaltheater-op-bestelling: "De voorstelling slaagt er met verve in om mensen te bereiken voor wie de drempel anders te hoog is." – Gilles Michiels in De Standaard, 8 november 2017. "Dat is wat Delivery Theatre vertelt: dat de kunst niet stopt, omdat het leven niet stopt, omdat de mens veerkrachtig is, bij eender welke tegenslag." – Evelyne Coussens in De Morgen, 8 november 2017. Delivery Theatre blijft op het repertoire.

Met Tijdelijk werkt Mokhallad samen met Sofie de Smet en een aantal jonge, Syrische vluchtelingen die intussen in België studeren of werken rond theater en traumaverwerking (2017). Hij regisseert ook Mother Song, een Italiaans-Oostenrijks project rond verlies, rouw en weerbaarheid van vrouwen.

Voor het seizoen 2018-2019 creëert Mokhallad Rasem twee nieuwe projecten: in Audition for Life/Art onderzoekt hij - samen met o.m. Helge Letonja van het Duitse Steptext - de parallellen tussen een speler die auditie doet voor een rol en artiesten van elders die zich een weg willen banen in een nieuw land. Meteen daarna werkt hij samen met Kuno Bakker (Dood Paard, NL) aan De verse tijd: een zoektocht naar common ground tussen twee ‘dolende zielen’ die om verschillende redenen niet in hun thuisland wonen. Deze voorstelling scoort bij pers en publiek als bijzonder fris en waarachtig. Ze wordt dan ook hernomen in het seizoen 2019-2020. In oktober 2019 maakt Mokhallad Rasem Dagboek van een leeg bed, een solovoorstelling waarin hij dagboeknotities verwerkt tot een hoogst persoonlijke vertelling die uitnodigt tot een reflectie over het leven en hoe wij daar naar kijken. 

In het voorjaar van 2021 creëren Kuno Bakker en Mokhallad Rasem samen Homemade, een vervolg op De verse tijd. Daarin bouwen ze aan een plek om te wonen vanuit de kernvraag: waar voel je je thuis?

Intussen blijven Zielzoekers (en zijn spin-offs) touren, net als Delivery Theatre.

Producties van/met ‘Mokhallad Rasem’

Homemade Theater 18 maart 2021 t/m 27 mei 2021

Homemade

Mokhallad Rasem / Kuno Bakker / Toneelhuis / Dood Paard

Zielzoekers Performance 22 januari 2021 t/m 27 januari 2021

Zielzoekers

Mokhallad Rasem / Theater Malpertuis / Toneelhuis

Zielzoekers: Open deur Evenement Archief

Zielzoekers: Open deur

Theater Malpertuis / Toneelhuis / Rode Kruisopvangcentrum voor asielzoekers Menen / cc De Steiger Menen / Mokhallad Rasem

Looking for Oresteia Theater Archief

Looking for Oresteia

Mokhallad Rasem / Toneelhuis / Siwa Plateforme - Laboratoire / Centre Dramatique National de Besançon / Nationaal Theater van Bagdad

Wachten Theater Archief

Wachten

Toneelhuis / Moussem Nomadisch Art Center / Mokhallad Rasem

Nieuws over ‘Mokhallad Rasem’

Artikel — 9 september 2020

Over Het Theater Van Mokhallad Rasem

Vijftien jaar geleden besloot theatermaker Mokhallad Rasem niet meer terug te keren naar Irak en asiel aan te vragen in België. Wat betekent het om van het ene ogenblik op het andere huis en thuis te moeten achterlaten en ergens anders opnieuw te beginnen, van de grond af aan? Zijn voorstellingen zijn evenzovele antwoorden op die vraag.
Toneelhuisdramaturg Erwin Jans schetst het bijzondere parcours van Mokhallad Rasem en hoe bij hem ‘kunstenaar zijn‘ en ‘vluchteling zijn’ existentieel met elkaar verbonden zijn.

Artikel — 27 augustus 2020

Tekstuitgave Dagboek van een leeg bed

Wat gebeurt er in het hoofd en het hart van degene die huis en thuis moet verlaten en gedwongen is ergens anders volledig opnieuw te beginnen?

Artikel — 9 juli 2020

Toneelhuis twee keer geselecteerd voor Nederlands Theaterfestival!

Zowel Dagboek van een leeg bed van Mokhallad Rasem als Angels in Amerika van Olympique Dramatique zijn geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival dat in een aangepaste vorm toch doorgaat van 3 t/m 13 september. Proficiat aan onze makers!

Artikel — 29 april 2020

Toneelhuis in tijden van corona

In de Bourla en op reis

In het licht van de nieuwe maatregelen tegen het coronavirus ziet Toneelhuis zich genoodzaakt om alle geplande voorstellingen in de Bourla en op reis tot eind juni af te gelasten. In een theater is het immers onmogelijk de zo belangrijke social distancing te garanderen en de gezondheid van ons publiek staat nu voorop.

Zodra er nieuwe informatie beschikbaar is, vindt u die op onze website en op social media. Alle ticketkopers worden per email of telefonisch geïnformeerd. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kan het even duren voor u een terugbetaling van de tickets ontvangt. Wij hopen op uw begrip.

Meer nieuws